Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 27 september 2010

Kvällens program i Folkets hus


Ikväll blir det ett extra kommunfullmäktige som tydligen har planerats in för att den snart avgående kommunfullmäktigeförsamlingen ska få roa sig med att säga nej till en hel rad av mina förslag som kommunstyrelsen har behagat samla på hög, för det hade väl inte lika roligt att behandla dem vid förra kommunfullmäktigemötet mitt i pågående valrörelse då politikerna skulle låtsas vara allmänt positiva och helst inte ville visa sin grinighet.

Men ikväll är det som sagt tänkt att bli "nejsägarnas julafton" vid ett extrainsatt möte med det gamla kommunfullmäktige klockan sju i Folkets hus i Borgholm.

Då har kommunstyrelsen föreslagit att man ska säga nej till:

  • att skapa en organiserad samverkan mellan sjukhusen i Kalmar län och kranskommunernas omsorgsverksamhet (medborgarförslag från Bengt Melander i Borgholm),

  • att ordna en vägg för ungdomar att ställa ut sina konstnärliga verk (medborgarförslag från Sandra Björn i Köpingsvik),

  • att höja bemanningsnivån inom äldreomsorgen (motion från undertecknad),

  • att införa en regel om att kommunal dagmamma skall anställas där föräldrar kan ordna grupp med minst fem förskolebarn (även det en motion från undertecknad),

  • att verka för att det från norra Öland ska bli möjligt att göra resor över dagen till Visby samt att det införs någon slags "ölandsrabatt" (motsvarande "gotlandsrabatten") för resenärer som är mantalsskrivna i Borgholms kommun (motion från mig),

  • att företagares så kallade "egenkontroller", d v s kontroller som de själva utför, ska vara avgiftsfria samt att man ser över hela kontrollavgiftssystemet för att undanröja de värsta orättvisorna och skapa ett bättre företagsklimat för de små företagen (motion från mig),

  • att man verkar för att polisstationen i Borgholm blir bättre bemannad och att de5t åter blir ett poliskontor i Löttorp och att det alltid ska finnas polis tillgänglig i både Borgholm och Löttorp (motion från mig)

  • att verka för att det även ska finnas en röntgenavdelning där när den nya vårdcentralen står klar i Borgholm (motion från mig),

  • att verka för att den nya vårdcentralen ska vara dygnet-runt-öppen och ha ständig jourläkare tillgänglig (min motion),

  • att alla som är skrivna i Borgholms kommun ska vara berättigade att utan särskild behovsprövning kunna erhålla kommunal hemtjänst från och med det år som han eller hon fyller åttio år (motion från mig)

  • att göra en översyn över vilka tjänstemän som finns i kommunen, vilka uppgifter dom utför och hur man skulle kunna rationalisera (motion från mig),

  • att verka för att det anskaffas en ambulanshelikopter till Kalmar län (motion från mig),

  • att avbryta vår kommuns gemensamma livsmedelsupphandling med Kalmar och andra kommuner för att underlätta för lokal upphandling (motion från mig)

  • att uppdra åt Borgholm Energi att bygga en biogasanläggning för fordonsgas (motion från kristdemokraterna i kommunfullmäktige),

  • att återföra den skattefinansierade verksamheten (som gator, park, kost, städning och fastighetsförvaltning) från Borgholm Energi till kommunen och sedan låta "konkurrensutsätta" verksamheterna (motion från Eddie Forsman),

  • att utreda vad det finns för möjligheter att förlägga ett fängelse till Böda Kronopark (motion från Sune Axelsson på uppdrag från Bengt Jonsson i Böda),

  • att verka för smidigare avfarter från väg 136 t ex vid Uggletorp och Södvik, för att slippa 90-graderssvängar (motion från Inger Sundbom), och

  • att utse en "framtidsgrupp" på 5 - 7 personer som enbart ska arbeta med att skapa inflyttning i Borgholms kommun (motion från Ilko Corkovic).
Det enda som kommunstyrelsen föreslår kommunfullmäktige att säga ja till är:
  • att den öppen förskoleskoleverksamhet startas i Borgholm utan dröjsmål (motion från mig),

  • att det skapas en efterfrågestyrd kollektivtrafik i kommunen som komplement till dagens busstrafik (motion från Inger Sundbom),

  • att det utreds om att skolskjutsarna även kan få ta med andra resenärer (även det en motion från Inger Sundbom)

  • samt godkännande av tomträttsavtal med P-O Persson för Köpingsbaden (Sinus) i Köpingsvik och nyttjanderättsavtal med Högby IF för idrottsplatsen i Löttorp

Allmänheten är givetvis välkommen att vara med och lyssna. Kaffe och mackor bjuds det på i pausen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar