Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 4 september 2010

Valdebatt på Ölands Gymnasium, åter "kommunal service" i Byxelkrok (under tre veckor) och röstningen i full gång!


Redan nu i ondags den 1 september inleddes själva valet med förtidsröstningen.

Den förmiddagen började för min del med en paneldebatt på Ölands Gymnasium. En företrädare från varje parti fick käbbla lite med varandra och svara på frågor från gymnasieelever och Kom Vux-studeranden. Kul med så många frågvisa ungdomar!

Moderatorn Jörgen Hedman hjälpte också till med frågandet och ställde snabba frågor där det räckte med handuppräckningssvar. Ett bra sätt för att slippa långrandiga mundiarréer från vissa politiker som lärt sig konsten att tala länge utan att få någonting klart och tydligt sagt. Ingen nämnd, men alla förstår nog vem jag främst tänker på. Ändå blev det så mycket långprat med ovidkommande rikspolitik att många av elevernas frågor inte hann besvaras.Dom skulle vi därför få senare med mejl.

Direkt efteråt bar det iväg till norra Öland med valsedlar. Där har kommunen ordnat möjlighet till förtidsröstning både i Löttorp (på biblioteket) och i Byxelkrok (i ICA-butiken).

Se där, folket i Byxelkrok har plötsligt - om än för bara några veckor - åter fått kommunal service, som annars försvann i och med att den kommunala dagmamman sades upp i början av 2009. Kommunens politiker erbjuder nu befolkningen i Byxelkrok den stora ynnesten att kunna rösta på dem utan att behöva åka till Löttorp eller Böda.

Ursäkta min ironi, men jag kunde bara inte låta bli!*

Folket i Byxelkrok hade nog mer uppskattat att få behålla den kommunala barnomsorg som fanns!

I övrigt har man förtidsröstat för fullt sen i onsdags också på biblioteket i Borgholm.
Redan är det åtskilliga som kommit fram och sagt att dom har varit lagt en röst på Ölandspartiet. Det känns så bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar