Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 27 december 2013

God fortsättning på julfirandet!

Har nu hunnit ha både julefrid ock trevlig samvaro, gå i julotta och äta gott. Det här med att leva med LCHF-kost innebär dock vissa begränsningar men inte mer än att det finns mycket man kan njuta av på julebordet. 
Har haft förmånen och glädjen av att få äta hur många prinskorvar, köttbullar, skinkskivor och ostskivor som jag själv vill. Har också njutit både sill (årets Abba med ingefärssmak och flera andra sorter) och nubbar. Därtill har jag hittills under julen bl a hunnit äta lutfisk, matjesröra, pastej, rökt fårfiol, kokt kalvtunga, kokt rå julkorv och mängder av mandel, hasselnötter, paranötter, pecanötter och valnötter (även om sistnämna nötterna är gränsfall ur LCHF-synpunkt). Återstår pressylta och fläskroulader som ligger och väntar på mellandagarna.
Har också kunnat njuta av arraksbollar och mörk choklad - som i begränsad omfattning kan ingå i LCHF - till kaffet. 
Det enda från julebordet som jag har fått avstå ifrån är julmust, dopp i grytan med vörtbröd, julknäcke och annat bröd. Risgrynsgröt fanns det inte ens på bordet, i varje fall inte där jag har varit. Mest kanske jag saknade att kunna äta fikon och dadlar tillsammans med nötterna. Men man mår djäkligt bra med LCHF så den saknaden må det vara värt. 
Liksom att dricka gin krossade enbär och mineralvatten istället för gin & tonic. Att dricka vin istället för öl går också bra för mig. 
Önskar en nu en god fortsättning på julfirandet och att så många som möjligt kan besöka - och få besök av - nära och kära! 

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar