Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 19 december 2013

Oppositionen i Borgholms kommun

"- Hur kan du kalla dig företrädare för oppositionen, när du samtidigt säger att det inte finns någon opposition i kommunfullmäktige förutom Ölandspartiet där du är ensam ledamot. Vem företräder du då mer än dig själv?" Frågar en kritiker.
Att jag brukar kalla mig Företrädare för oppositionen i Borgholms kommun är för att jag i kommunfullmäktige försöker företräda den opposition som finns runt om i hela vår kommun mot politikerna och hur dom styr och ställer . Det gör ingen annan i kommunfullmäktige. Låt vara att jag är ganska ensam i kommunfullmäktige men jag känner att jag har många bakom mig runt om i kommunen som har andra synpunkter på hur saker och ting borde vara än vad politikerna i stadshuset har. 
Den oppositionen behöver en företrädare i den beslutsfattande församlingen och det har jag påtagit mig att vara.
Märkvärdigare än så är det inte.
Sen hade man kunnat önska sig en bredare opposition i kommunfullmäktige, men tyvärr är det så att dom som kallar sig rödgröna i de allra flesta fall är på samma linje som centern och moderaterna, så i praktiken är det Lisbeth Lögnartsson (c), Eddie Forsman (m) och Ilko Corkovic (s) som gemensamt styr kommunen. Med lite stöd från Stig Bertilsson (c) och hans kommunala bolag.
Därför är det som det är och därmed är Ölandspartiet det enda oppositionspartiet i Borgholms kommun.

Vill Du kommentera, klicka här!

3 kommentarer:

  1. Hej Per!

    Jag har bara en liten fråga om en sak som jag vill få löst. Jag är boende i Köpingsvik och trivs helt okej här. Vi ska ha en bra trivsel tillsammans alla vi som bor och kommer och besöker oss. Det ligger en massa stenar på fotbollsplanen bakom kyrkan i Köpingsvik och det är ett par som vill ha stenarna där pga fotbollen och har helt förståelse för det. Men vi andra som inte är intresserade av fotboll osv vill inte ha några stenar och det ser helt förjävligt ut för den delen. Får man bara lägga ut stenar så hur som helst. Vi måste hitta en lösning på det här men kommunen verkar inte bry sig ett skit när vi har kontaktat dem. Hur gör vi tycker du? Ha en bra och trevlig jul/ Köpingsvik boende

    SvaraRadera
  2. Hej själv!

    Efter vad jag har sett ligger stenarna på rad och avgränsar fotbollsplanen mot Kyrkallén. Syftet med detta ska vara att hindra att bilar kör in och parkerar på fotbollsplanen, vilket det annars är risk för när det är ont om parkeringsplatser i samhället. T ex när det är fint badväder och det kommer massor med badande med bil till Köpingsvik. Då räcker inte parkeringsytorna närmare stranden till. Och då parkeras det istället ganska hänsynslöst inne i samhället. Och inte lär det väl bli bättre om det blir ytterligare åttio stugor och ett hotell vid Sinus som tar bort ytterligare parkeringsplatser vid stranden.

    Jag är själv inte det minsta intresserad av fotboll men har full respekt för dom som är det och inser att fotbollen är en viktig fritidsaktivitet för många barn och ungdomar. Den får vi inte ta ifrån dem.

    Jag har full förståelse för att dom inte vill få sin gräsbelagda fotbollsplan förstörd av parkerande bilister och att dom därför velat ha ett hinder mot att bilarna kör in på fotbollsplanen och parkerar där. Alternativet till stenarna hade ju varit ett långt plank, nät eller annat stängsel och jag vet inte om det skulle ha varit vackrare. Men kanske dyrare om det måste gjutas fast.

    Du skriver inledningsvis att alla ni grannar har bra trivsel tillsammans. Därför tycker jag att Du ska prioritera grannsämjan framför Din irritation över stenarna. I alltför många byar har det uppstått byträtor som förpestat tillvaron för dom berörda i generationer. Fast det oftast börjat med rena småsaker. Så om Du undrar vad jag tycker och vill ha ett gott råd, så är det: Bry Dig inte om stenarna och ha istället trevligt med alla Dina grannar!

    Ha själv en bra och trevlig jul!

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera