Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 18 december 2013

Skriftlig reservation mot dålig budget, varför det?

Idag lämnade jag in en skriftlig reservation till kommunfullmäktiges budgetbeslut till den stackarn som ska skriva protokollet (för det är inte lätt att få till ett korrekt protokoll med en så virrig ordförande som gör så mycket fel, och av protokollet ska ju felaktigheterna lämpligen framgå!). En reservation (som alltid antecknas i kommunfullmäktiges protokoll) är en förklaring att man tar avstånd från beslutet och i en skriftlig reservation (som isåfall medföljer som protokollsbilaga) kan man förklara varför. Har man inte reserverat sig så är man medansvarig till ett beslut (ifall man varit med när beslutet fattades). 
Så här - hovsamt tycker jag själv - hade jag skrivit:

Skriftlig reservation mot kommunfullmäktiges budgetbeslut i sin helhet (omfattande även de delbeslut som jag särskilt reserverat mig emot)
Den budget som kommunfullmäktige på förslag av kommunstyrelsen har antagit är en synnerligen dålig sådan. Där saknas erforderlig finansiering för sådant som kommunfullmäktige redan har beslutat om, t ex nattis, som beslutades i början av nuvarande mandartperiod, öppen förskola som beslutades redan under förra mandatperioden liksom en enkel strandpromenadstig mellan Kapelludden i Borgholm och Köpingsvik.
Det är förvisso en dålig budget när nattisverksamheten redan från början är underbudgeterad. Man mår illa när man under debatten i kommunfullmäktige får hör Lisbeth Lennartsson kalla detta en bra budget.
Naturligtvis är det oerhört frustrerande att socialnämnden inte kunde få dom för äldreeomsorgen öronmärkta fem miljonerna som jag hade föreslagit utöver den tilldelning till nämnden som kommunstyrelsen hade föreslagit, i synnerhet som mitt förslag var finansierat genom med bl a minskning till politiken, begränsning av antalet tidningar som kommunen annonserar i samt bortprioritering av bidrag till besöksnäringen respektive engegemang i regionförbund och SKL.
Utöver detta hade jag velat se en inom snar framtid ordentligt förbättrad ekonomi genom att kommunen gör sig av med ett större antal onödiga chefstjänstemän på olika nivåer.
Samt hade jag önskat mer realistiska budgetar framöver genom att vi frångår den så kallade "Borgholmsmodellen" som bygger på missvisande jämförelser med felaktigt utvalda kommuner.
Samt att vi redan nu beslutat om att omöjliggöra dyrbara politikerpensioner i vår kommun.
Jag hade också velat ha ett omedelbart stopp på onödiga investeringar vid Gärdslösa skola och den så kallade "torgförsköningen" och jag motsätter mig investering i nya förvaltningslokaler i Borgholm som verkligen inte behövs.
Dom krångliga och orättvisa taxorna har jag inte berört här, men dom får inte godkänt från min sida.
Jag vill ha en budget som prioriterar rätt och det är därför som jag reserverar mig mot kommunfullmäktiges beslut.
Per Lublin (Öp)
Företrädare för Oppositionen i Borghholms kommun

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar