Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 22 mars 2017

Kommunstyrelse utan mig - men med turistchef utan synligt skägg

Igår hade kommunstyrelsen heldagsföreställning i Stadshuset och det fick dom ha utan mig. Där satt istället socialdemokrater, det så kallade Framtid Öland, moderater, centerpartister. en miljöpartist och en sverigedemokrat samlade runt ett bord med undantag för lunch- och fikaraster. Ärendelistan såg ut så här och allt filmades med kommunens nya fastmonterade webbkamera i kommunstyrelserummet och kan nu ses och höras i efterhand: 
Första akten (fram till lunch)
Andra akten (efter lunch)
Bland inbjudna tjänstemän fanns den nye och skäggprydde "turistchefen" Staffan Smedfors. Han var inbjuden att tala om sina planer och idéer efter lunchen och jag tänkte att jag då via webben skulle lyssna på vad han hade att säga. 
Staffan Smedfors stod vid ena änden av det långa bordet i kommunstyrelserummet och syntes säkert bra för dom som fanns i rummet men inte lika bra för oss som tittade på direktsändningen via webben. Vi kunde inte ens se hans skägg där han stod, ty webbkameran var riktad så att allt som fanns ovanför hans mage låg utanför bild. Lite fascinerande att det ska vara så fortfarande två månader efter att webbkameran installerats i KS-rummet med tanke på hur många som jobbar på kommunens IT-avdelning som har ansvaret för inställningen av webbkameran. Inte heller var det mycket man som webbtittare kunde se av de bilder som han visade. Så här såg det ut.  
Föreslår att IT-avdelningen fixar till inställningen av webbkameran till nästa direktsändning från KS-rummet som blir på måndag förmiddag när socialnämnden ska vara där. 
Den huvudlöse talaren var något långrandig, så jag orkade inte lyssna så länge. 
Återkommer kanske med andra synpunkter på mötet och det som sades när jag har fått tid och ork att se och lyssna på filmerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar