Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 3 juni 2014

Bara åtta (!) bostadsrätter sålda i Resedan?!

Nu börjar jag förstå varför styrelseordföranden i Borgholm Energi, Stig Bertilsson (c), för en vecka sedan  i kommunfullmäktige inte ville svara på hur många av dom tjugofyra lyxiga bostadsrättslägenheterna i nybyggda Resedan som var sålda. Det var värre än jag kunde ana när jag därefter har kollat upp.
Inte ens för  tio bostadsrättslägenheter - som det tidigare talades om - var det tydligen helt klart med försäljningen.
Nycklar är endast utlämnade till åtta av lägenheterna!
Sexton tycks återstå att få sålda! 
Sexton lyxlägenheter för seniorer till ett värde av trettio - fyrtio miljoner kronor (beroende på hur man räknar). Pengar som Borgholm Energi hade räknat med att få tillbaka vid försäljningen för att det hela skulle gå ihop. Blir lägenheterna inte sålda uteblir också dom månadsavgifter för varje lägenhet som man hade tänkt sig att få in.
Och Borgholms kommuns skattebetalare sitter fast i borgen för Borgholm Energi så det är verkligen illa! I synnerhet som Borgholm Energi redan tycks ha problem med sina betalningar! 
Dom politiker i Borgholms kommunfullmäktige (huvudsakligen centerpartister och socialdemokrater) som för fyra år sedan gav klartecken för lyxbostäderna i Resedan genom utökad borgen bär idag ett stort ansvar. Ska kommunens skattebetalare behöva stå för deras fadäser?

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar