Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 5 juni 2014

Bertilssonplask?

Raskt hittar vi en artikel från veckobladet i vår systerkommun Grönköping som kan tyckas ha en viss aktualitet: 

GLÖMSKA OM VÄDERKVARN 

Vattenplasks huvudkontor mitt i stormen!
Ovetskapen tätnar kring Vattenplask AB, kommunens gåtfulla elbolag, när nu köpet av den kolossala väderkvarnen, en s.k. holländare, som skulle generera massor med vindkraft, visat sig vara alldeles för dyrt. Ingen ansvarig, och ingen oansvarig heller, vet eller minns hur köpet gick till.
Glädjen stod högt i tak för några år sedan, när den väldiga investeringen gjorts.
Något så dyrt har vi aldrig köpt förut, så det måste ju vara ett särdeles förnämligt vindkraftverk, sade då Vattenplasks VD, hr kraftdir. Karl-Edvard Strömblom. Men när det nu visat sig, att man blott köpt en gammal museiväderkvarn från en slug mjölnare i Hjo, har en politisk strid utbrutit i Grönköping: Vad visste politikerna? Och vem minns vad?

Frkn Yvette Ruda har dock ett vackert ungdomsminne från sin tid som praktikant å kommunkontoret. Frkn R. hade tidigare sommararbetat som servitris vid väderkvarnens uteservering och kunde därför göra en ekonomisk utvärdering av investeringen. På ett vykort till Vattenplasks styrelse avrådde frkn R. från investeringen, då kvarnen var gammal och murken, och kundtillströmningen till serveringen var i fallande.
 
Har ej tid komma!
Hr kraftdir. S. slår dock ifrån sig:

-Jag tyckte att det stod på kortet, att vi borde köpa, men ungdomen nuförtiden har ju så slarvig handstil; det är allt jag vet.

Grönköpings ledande politiker lära dock ha hört talas om köpet, erfar GV. Ett kommunalt utskott försöker nu bringa klarhet i ansvars- och minnesfrågan. Men fru bondmoran Maria Krökén i Kröken (C), som då handlade vindkraftfrågor å kommunal nivå, låter hälsa, att hon berättat allt för alla, såvitt hon minns, och att hon verkligen inte har tid att komma till utskottet för att svara å frågor.

-Jag har nog med mitt eget hönshus. Hönsen värpa nu mer än någonsin, så jag måste plocka ägg hela dagarna och har inte tid med annat, säger fru Krökén (C).
 
Minns ingenting!
Hr stadsrådet Joel Eriksson (S) minns dock med bestämdhet, att han ingenting minns av affären. Hr skattechefen Elon Ramstedt, som sköter den kommunala kassaförvaltningen, minns inte om han någonsin mints någonting. Båda veta dock, att de inte minns huruvida de ingenting visste.

Klarhet skall nu bringas i detta politiska minnestöcken. Fru socio- & minnespsykologen Frida Pjälterud-Glad – som kan få folk att minnas förträngda händelser från spädaste barndomsår – kommer nu att idka djupsamtal med de glömska politikerna.

-Får jag bara tala nära och ofta med dem, så skall jag nog, på mindre än ett år, få dem att komma ihåg denna traumatiska väderkvarnshistoria, säger den erfarna fru minneskonstnärinnan

Nog för att tankarna kunde gå till Borgholm Energi och Resedanprojektet, även om det inte är det som det handlar om. Vem sa vad när det diskuterades om att bygga lyxlägenheter ovanpå den nya vårdcentralen? Vilka tyckte att man kunde börja bygga innan några lägenheter var tingade eller sålda? 
Minnet kanske inte heller här är det bästa?

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar