Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 19 juni 2014

En kväll i Borgholm strax före midsommar

I går eftermiddags var jag tillbaka hemma i Borgholm. 
Mycket folk på stan för att vara en vanlig onsdag.
Mot kvällen hördes glada dragspelstoner från torget. Drogs dit lagom till att få se en midsommarstång resas. 
Resning på gång
Glada musikanter

Tidigt på plats

Rugguggla
































Har alltid haft för mig att midsommarstången är något som kläs och reses på midsommarafton. Att det är tradition och något som liksom hör till den dagen.
Men i Borgholms stad är det cityföreningen som styr och ställer och kan köpmännen få in en krona extra genom att få in besökare i stan några dagar tidigare med en midsommarstång så gäller tydligen inga gamla traditioner.
Men vad finns sedan kvar att göra på torget i Borgholm på midsommaraftonen?
Trevligt var det att se alla dom gamla fina veteranbilarna på torget. Där har vi verkligen en tradition som förgyller onsdagskvällarna i Borgholm. 
En gammal rugguggla skrämde dock bort.
Firade sedan pensionen med ett gott glas vitt på GT

Vill Du kommentera, klicka här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar