Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 19 juni 2014

En förmiddag i Växjö

I går förmiddags var jag i Växjö p g a en tjurig kommunledning!
Resan fick företas tur och tur med bil p g a en tjurig arbetsgivarpart!
I december beslutade kommunfullmäktige att antaga en sedvanligt undermålig budget innebärande besparingar där besparingar bara inte kan göras och extremt slöseri på annat håll! Själva beslutsprocessen blev som vanligt ganska så förvirrad, men med osedvanligt många felaktigheter på grund av ordförandens oförmåga att sköta klubban rätt. Då det dessutom brast i protokollföringen - och allt fanns dokumenterat på min film från mötet - så fanns god anledning att begära laglighetsprövning hos Förvaltningsrätten för att försöka få bort en budget som leder den kommunala verksamheten på fel spår. Vilket jag således gjorde.
Som svar på detta förnekade kommunalrådet Lisbeth Lennartsson och hennes "kommunchef" Christina Madeling i en skrivelse till Förvaltningsrätten att det hade gått till som det hade gått till.
För mig fanns då inget annat att göra än att begära muntlig förhandling för att med vittnesförhör under ed bevisa mina påståenden. Visserligen fanns ju allt på film, men jag har ju fått beskyllningar om att filmen skulle gå att manipulera. Och bevisbördan låg ju hos mig.
Igår onsdag så skulle förhandlingen gå av stapeln vid Förvaltningsrätten i Växjö.
På tisdagsmorgonen skrev jag ett mejl till höga vederbörande (Lennartsson och Madelingskan) och föreslog att om dom gick med på att det gått till som det hade gått till, så skulle det inte behövas någon muntlig förhandling utan Förvaltningsrätten skulle kunna avgöra saken på dom fakta som framgick av filmen. Mejlade samtidigt kopia till Förvaltningsrätten, som ställde samma fråga till kommunledningen. Hade nu kommunledningen gått med på det så hade den muntliga förhandlingen kunnat ställas in och ingen hade behövt resa dom femton milen till Växjö igår. 
Kommunledningen som nu hade fått bollen vägrade dock tjurigt att gå med på någonting. Det kortfattade svaret var att man från kommunens sida skulle komma med tre personer till förhandling nästa dag, nämligen kommunfullmäktiges presidium bestående av Jan Erici (ordförande), Daniel Nilsson (förste vice ordförande) och Birger Palm (andre vice ordförande)!
Kommunledningens tjurighet innebar således att tre gubbar från kommunen (som inte reser gratis) samt vittnen måste åka till Växjö, tre domare samt protokollförare måste sitta i förhandling, samt att jag måste sitta bakom ratten i fem timmar (eftersom tågstrejken då ännu inte hade avblåsts)*
Och hur gick då förhandlingen? 
Ja det ena vittnet, Maria Lindmark, var tydlig med att det hade gått till på det sätt som jag hade beskrivit och som framgick av filmen. Det andra vittnet däremot, Erik Arvidsson, var inte så mycket att hänga i julgran längre. Han hade hunnit glömma bort hur det hade gått till - förutom att han hade glömt bort att resa till Växjö trots att han var kallad och därför fick bli förhörd per telefon. Han kunde bara säga att ordföranden Jan Erici "brukade" göra fel och säkert hade gjort det i detta sammanhang också. 
Dom tre gubbarna som skulle föra kommunledningens talan hade ingenting att tillföra. Dom vågade inte påstå att filmen skulle kunna vara manipulerad. För direktsänd film som ligger ute i cyber-rymden går nämligen inte att manipulera - och det har dom väl till slut förstått! 
Förhandling tog inte mer än en timme och var färdig klockan elva. Jag körde direkt hem till Borgholm. Dom tre gubbarna skulle gå och äta. Det var väl kul för dom att komma lite ut i stora världen. På kommunens bekostnad.
Inom två veckor faller Förvaltningsrättens dom. 
*) Fotnot: Hade det inte varit för tågstrejken, så hade det gått smidigt att resa med kollektivtrafik mellan Borgholm och Växjö i går morse. 

Vill Du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar