Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 7 juni 2014

    
Oppositionsledaren:

 Det  behövs mer Gnosjöanda i Borgholms kommun!


Nog skulle det behövas lite mer "Gnosjöanda" i Borgholms kommun. 

I Gnosjö på anda sidan Småland, där håller företagarna ihop. Man tror på varandra och hjälper varandra. Tror knappast att Bergkvarabuss kör skolbarnen där. Eller att pensionärerna i Gnosjö får sin mat utpytsad från någon fabrik i Västerås. I Gnosjö gäller inte heller Jantelagen, den "lag" som säger att Du skall inte tro att du är något!
  
Jag skulle inte heller tro att en bokhandlare vid torget i Gnosjö skulle komma på tanken att gå till länsstyrelsen och överklaga att hans granne fått bygglov för en restaurangveranda ett antal meter meter från hans skyltfönster. Han skulle istället få sätta upp en snygg reklamskylt på restaurangens fasad och restaurangens gäster skulle få rabatterbjudanden på bokhandelssortimentet. I Gnosjö hjälps företagen åt istället för att kriga emot varandra. Och det tjänar alla på. 


Kanske är det till och med så att politikerna i Gnosjö hjälps åt istället för att strida mot varandra? Att man tacksamt tar emot varandras goda förslag och idéer (istället för bara försöka rösta ner dem därför att de inte kommer från "rätt" håll). Att man hela tiden har det gemensammas bästa framför ögonen istället för partiets och den egna prestigen.
  
Isåfall skulle det behövas ännu mycket mer av "Gnosjöanda" i Borgholms kommun!

Du kan kommentera ledarartikeln om Du klickar här!

Vill Du läsa fler Oppositionsledare, klicka här!

  

2 kommentarer:

  1. Gnosjöanda!

    Skolbusstrafiken i Gnosjö utförs av koncernen IsakssonKarlsson i Vaggeryd vilket är ett företag som liknar Bergkvarabuss AB i struktur, alltså ett ”minibergkvarabuss”. Man bedriver skolskjutstrafik i flertalet kommuner, kör kollektivtrafik för flertalet länstrafikbolag samt har egen bussreseverksamhet.

    Koncernen har en omsättning om drygt 200 MSEK, ca 200 medarbetare och 125 bussar runt om i Småland, Halland och Skåne. Detta placerar den nya koncernen som en av de 20 större aktörerna i Sverige. Verksamheten bedrivs utifrån de befintliga orterna; Båstad, Falkenberg, Hyltebruk, Glimåkra, Gnosjö, Grimslöv, Kristianstad, Laholm, Moheda, Vaggeryd, Värnamo och Ängelholm.

    Själv tappade jag lite av min egen sysselsättning tillfälligt när IsakssonKarlsson etablerades i min hembygd, ett naturligt inslag i branschen och som förekommer varje gång det är upphandling.

    SvaraRadera
  2. Ojdå, så lite jag visste!

    Får bara erkänna min okunskap om skolsskjutsarna i Gnosjö!

    Men vad jag skrev var att jag "tror knappast att Bergkvarabuss kör skolbarnen där". Och det gjorde dom ju inte heller! :-)

    Det är hur som helst tydligt att dom som upphandlar måste skärpa till sig ordentligt, även i Gnosjö!

    Tack för infon!

    SvaraRadera