Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 4 juni 2014

Bra att allt fanns filmat!

Fick vid sistnämnda kommunfullmäktigemöte det omåttligt ärofyllda uppdraget att vara justeringsman - d v s det går på någon sorts turordning och turen var väl kommen till mig och det hade väl inte sett så fint om man då inte hade tillfråga mig. Och i morse var protokollet klart så tillsammans med den andre justeringsman nen (en gammal centerpartist) blev jag inkallad till kommunfullmäktigeordföranden Jan Ericis  rum i stadshuset, där vi tre skulle sitta och skriva under protokollet efter granskning och godkännande.
Det visade sig snart att saknades uppgift om ett yrkande som jag ställt när det gällde nya direktiv för Borgholm Energi, nämligen att bolagets handlingar skulle vara lika tillgängliga för allmänhet och press som andra kommunala handlingar. 
Nu är det så med kommunfullmäktiges protokoll att dom måste innehålla alla yrkanden som framförts i ett ärende och vad varje yrkande har lett till för resultat. 
Och då kan man ju ana varför mitt yrkande inte fanns med i protokollet. Ordförande Erici hade nämligen glömt bort att ta upp det och låta fullmäktige få ta ställning.   
Eller om det var kommunsekreteraren som missat - hon brukar ju hålla i det hela och tala om för ordföranden hur han ska göra. 
Hur som helst, nu krävde jag att yrkandet skulle stå i protokollet. Men då var det ingen som mindes något sådant yrkande. Så jag hänvisade till filmen - kommunens egen - och där hördes det hur tydligt som helst. Klicka här så kan Du höra direkt! Och det kunde nu Jan Erici och hans kommunsekreteraren också göra. 
"- Det är sånt som gör att man inte vill ha några webbsändningar" tyckte kommunsekreteraren. I vart fall så sa hon faktiskt så.
"- Men är det nu så nödvändigt att ha med det?" försökte Erici om mitt yrkande när han kände sig ertappad, "Det blev ju ändå inget beslut!". 
Jag vidhöll dock att yrkandet skulle stå i protokollet och så fick det bli.  
Rätt ska vara rätt i ett protokoll, någon ordning måste det faktiskt vara även om det kanske kan te sig bagatellartat för en och annan. Skriver man under ett protokoll så ska man ju kunna ta ansvar för vad det står i det! 
Och den som läser ett kommunalt protokoll måste ju kunna lita på att innehållet är riktigt och att ingenting av sånt som måste stå i ett protokoll är utelämnat! 
Ytterligare ett par rättelser måste göras innan protokollet gick att skriva under, men det ska jag inte trötta er läsare med. Ska bara säga att det var förbaskat bra att allt fanns filmat. Så ska det naturligtvis alltid vara! 
Nu har jag håll på och vänt och vridit på det där kommunfullmäktigemötet här på blogen i över en vecka, så framöver får det handla om något annat.

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar