Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 10 juni 2014

En resumé kring Ekbacka-holken under talgoxe-tiden

DETTA HAR HÄNT (en liten resumé från mitt bloggandet kring holken på Ekbacka):
Det började med en glad nyhet på min blogg den 5 maj (Glada nyheter: Holk-TV på hemmet ...) som snart uppmärksammades av  Sveriges Television och den 8 maj kunde jag skriva Holk-TV:n på Ekbacka riksnyhet! I holken låg då nio små ägg som ruvades av en talgoxehona, som då och då fick mat av en talgoxehanne. Och via en liten webb-kamera i holken kunde detta beskådas från TV-soffan inne på äldreboendet på en stor bildskärm!

Den 9 maj skrev jag  Snart dags i holken! 

Men först den11 maj kunde jag konstatera att Nu blir det livat i holken!  

Då började nämligen äggen att kläckas. 
Den 21 maj var det Tiodagarskalas men jag kunde tyvärr bara räkna till åtta talgoxe-ungar i holken.
Sen den 29 maj hade ungarna blivit stora.

Snart på egna vingar

 skrev jag. 
Och den 1 juni var holken tom:

Utflugna talgoxeungar 

Men så läste jag mig till att talgoxar ofta får ytterligare en kull efter att den första kullen matats färdigt, så det blev att fortsätta med lite koll i den tomma holken och nu i söndags på självaste pingstdagen hände något - men då var det ju en annan fågel som började lägga ägg i holken! 
Som ni kan följa via direktlänken överst på min blogg. Samma länk som finns i alla inläggen som handlar om holken.
 
Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar