Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 7 oktober 2014

Inte mycket till brittsommardag. Men man kan ju ändå hoppas ... !

Brittsommaren som vi knappast ska få se så mycket av idag - om vi får tro SMHI - infaller i bästa fall imorgon, då det förutspåtts soligt och ganska varmt mitt på dagen.   
Namnet anknyter till dagens namn Birgitta, den dag då man förr firade Britmässa till minne av att Heliga Birgitta helgonförklarades just den 7 oktober (år 1391 - arton år efter hennes död i Rom), och som under medeltiden kom att bli helgdag.   
Enligt traditionen ska Birgitta genom förböner ha fixat fint sommarväder på våra breddgrader i anslutning till dagen, hur nu detta kan ha gått till långt efter hennes död. Britmässosommar kom det att kallas och senare har det kort och gott kommit att bli brittsommar. Som kan infalla lite si och så.  
På tal om det svenska helgonet, som sedan femton år tillbaka även är Europas skyddshelgon*, så har hon enligt traditionen också en viss aknytning till Borgholms kommun. Det var skulle nämligen vara här - vid Sikehamn (på den tiden en betydande ort) i Bredsättra - som hon först anlände när hon efter sin död forslades hem till Sverige för att bli begraven i Vadstena, där det till hennes åminnelse grundades ett kloster.   
Hur som helst hoppas jag på en och annan fin höstdag med lite sol och sommarvärme innan Öland faller ner i den mörka gråkalla vinterdvalan i november, då jag helst skulle vilja vara någon annanstans med lite sol och värme. Gör inte ni?

     *) Fotnot: Tillsammans med två andra kvinnliga helgon.
Vill Du kommentera, klicka här
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar