Även i vår systerkommun har det varit val. Men där har partierna varit mer fiffigare än här, vilket man kan läsa om i detta nummer av Grönköpings Veckoblad:
REKLAM Å VALSEDLAR
– politik skall löna sig!
Även valstugorna
användas för reklam, som här för frkn Sjödins pepparkakor
Valkampanjer äro dyrbara tillställningar, men partikassörerna här i
Grönköping veta att ordna finansieringen – med råge. Som väl inte kan ha undgått
någon röstberättigad medborgare härstädes, ha alla partier sålt reklam å sina
valsedlar i kommunalvalet.
Dock blevo Grönköpings Vänsterpartis väljare en smula
förvånade över att antalet namn å valsedeln nedstrukits till ett minimum (1)
för att skapa plats för en braskande reklamtext:
SÄTT EDERT BARN
I VÅR FRISKOLA!
HÖGA BETYG GARANTERAS
Vänsterordföranden, hr f. förrädaren Hildor
Peterzohn (V) , som nu ensam pryder kandidatlängden, förklarar:
-Det
gjorde väl inget att jag strök de andra namnen, de stodo ju ändå inte å valbar
plats. Och nu inkasserade vi i stället många sköna miljoner i annonsintäkter
från hr riskkapitalist Donald Beaumarés skolimperium.
-För pengarna ha
vi bjudit alla våra valarbetare och andra ev. sympatisörer å upprepade
brakmiddagar å Stadt, samt skola vi hålla en valvaka, där intet kommer att
saknas. Att storfinansens kapital å detta sätt slussas över till det festande
proletariatet, det skulle nog själve hr kamrat V. I. Lenin (V) ha gillat,
avslutar hr ordf. P. (V).
Grönköpings
Miljöparti (MP) har också förstått att dryga ut partikassan med reklam. Överst å
valsedlarna kan man sålunda läsa:
KÖP EDER STADSJEEP HOS CARL
KARLSSON BILAR & CO!
-Tvärtom, nu få vi råd att bekämpa bilismen. Vår valkampanj
går nu i TV och press, där vi kräva stopp för Förbifart Grönköping och
enkelriktning från båda hållen av stadens gator; motorvägen till Hjo skall bliva
cykelbana, möjligen med en smal sträng längst ut i kanten för blygsammare
motorfordon. När vi fått igenom dessa krav, blir det nog klent med försäljningen
av sadsjeepar, avslutar det kreativa frkn talröret S. (MP).
Även Grönköpings etiskt mest högtstående parti, Kristdemokraterna (KD) har upptäckt fördelarna med reklamfinansiering. Tvärs över partiets valsedlar står sålunda med stora bokstäver:
RÖSTA Å CENTERPARTIET!
Partikassören, hr pastorsadjunkt Amadéus Aftongård, förklarar:
-Centerpartiet (C) var det parti som betalade bäst
för att få reklam å våra valsedlar. Vi riskera ju att åka ur kommunfullmäktige,
och då kunna vi åtminstone få tjäna litet pengar, avslutar hr partikassören
Aftongård.
Kunde kanske lika väl ha varit i Borgholm.
Vill Du kommentera, klicka här!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar