Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 6 oktober 2014

Lönsam affärsidé för partierna

Även i vår systerkommun har det varit val. Men där har partierna varit mer fiffigare än här, vilket man kan läsa om i detta nummer av Grönköpings Veckoblad:
REKLAM Å VALSEDLAR
– politik skall löna sig!
Även valstugorna användas för reklam, som här för frkn Sjödins pepparkakor
Valkampanjer äro dyrbara tillställningar, men partikassörerna här i Grönköping veta att ordna finansieringen – med råge. Som väl inte kan ha undgått någon röstberättigad medborgare härstädes, ha alla partier sålt reklam å sina valsedlar i kommunalvalet.
Dock blevo Grönköpings Vänsterpartis väljare en smula förvånade över att antalet namn å valsedeln nedstrukits till ett minimum (1) för att skapa plats för en braskande reklamtext:
SÄTT EDERT BARN I VÅR FRISKOLA!
HÖGA BETYG GARANTERAS
Vänsterordföranden, hr f. förrädaren Hildor Peterzohn (V) , som nu ensam pryder kandidatlängden, förklarar:
-Det gjorde väl inget att jag strök de andra namnen, de stodo ju ändå inte å valbar plats. Och nu inkasserade vi i stället många sköna miljoner i annonsintäkter från hr riskkapitalist Donald Beaumarés skolimperium.
-För pengarna ha vi bjudit alla våra valarbetare och andra ev. sympatisörer å upprepade brakmiddagar å Stadt, samt skola vi hålla en valvaka, där intet kommer att saknas. Att storfinansens kapital å detta sätt slussas över till det festande proletariatet, det skulle nog själve hr kamrat V. I. Lenin (V) ha gillat, avslutar hr ordf. P. (V).
Mördande reklam
Grönköpings Miljöparti (MP) har också förstått att dryga ut partikassan med reklam. Överst å valsedlarna kan man sålunda läsa:
KÖP EDER STADSJEEP HOS CARL KARLSSON BILAR & CO!
-Tvärtom, nu få vi råd att bekämpa bilismen. Vår valkampanj går nu i TV och press, där vi kräva stopp för Förbifart Grönköping och enkelriktning från båda hållen av stadens gator; motorvägen till Hjo skall bliva cykelbana, möjligen med en smal sträng längst ut i kanten för blygsammare motorfordon. När vi fått igenom dessa krav, blir det nog klent med försäljningen av sadsjeepar, avslutar det kreativa frkn talröret S. (MP).
C betalade bäst!
Även Grönköpings etiskt mest högtstående parti, Kristdemokraterna (KD) har upptäckt fördelarna med reklamfinansiering. Tvärs över partiets valsedlar står sålunda med stora bokstäver: 
RÖSTA Å CENTERPARTIET!
Partikassören, hr pastorsadjunkt Amadéus Aftongård, förklarar:
-Centerpartiet (C) var det parti som betalade bäst för att få reklam å våra valsedlar. Vi riskera ju att åka ur kommunfullmäktige, och då kunna vi åtminstone få tjäna litet pengar, avslutar hr partikassören Aftongård.
 
Kunde kanske lika väl ha varit i Borgholm.
Vill Du kommentera, klicka här!
                                                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar