Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 12 oktober 2014

Vad ville Ilko?

Själv blev jag för två veckor sedan uppringd av valets segerherre Ilko Corkovic (s). Begrep inte riktigt vad han  ville och fick ett intryck av att han kontaktade mig enbart för att han från något håll blivit ombedd att göra det och för att sedan kunna tala om att han hade gjort det. 
Ilko hade egentligen inget att säga mig mer än att han "ville vara schysst". Hurdå, kunde man ju undra, eftersom han inte med ett enda ord nämnde något om att jag som nummer nio bland dem som fick de flesta kryssen i kommunvalet borde ha en självskriven plats bland dom elva som ska ingå i den nya kommunstyrelsen.

Kanske är det viktigare för honom att till kommunstyrelsen få med någon medioker extraledamot från den egna grupperingen än att respektera väljarnas kryss? Hur "schysst" är isåfall det?

I en insändare i Ölandsbladet Ett självklart grattis till Ilko - och några goda råd hade Ilko fått goda råd från mig om vad den nya kommunledningen borde göra. Dem avfärdade han nu i telefonen med att "jag har läst dina förslag", men att det var inte mer än så och att man "kunde inte ändra på något". Vad är det då för vits med att han blir kommunalråd om allt bara ska rulla på som tidigare?  
Före valet - för att nämna ett exempel - så hade hade Ilko och hans "rödgröna"  i en något tuff debatt i kommunfullmäktige ställt upp på min sida för att avskaffa alla politikerpensioner och det med omgående verkan. Nu när han borde kunna ha majoritet för att genomföra det, så ville han inte längre "bråka". Han fick så mycket skäll förra gången, förklarade han, och nu hade ju han och hans parti redan "sagt sitt".
Är det så det ska bli under dom kommande fyra åren? 
Ilko må vara väljarnas favorit som kommunalråd, men han är knappast min!
Vill Du kommentera, klicka här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar