Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 18 november 2016

Intressant om det öländska vattnets historia

Förra veckan när kylslaget regn tidvis stod som spön i backen och öns bäckar och kanaler översvämmades - trots att det formligen forsade ner mot havet med allt vatten - började ju med en tyvärr alltför sparsamt besökt kunskapskväll i Stadshuset med arkeologen Jan-Henrik Fallgren på temat Det öländska vattnets historia. 
Att jag inte kunde vara med och lyssna - har väl framgå av mitt blogginlägg Historisk krock i onsdags i förra veckan - men en bloggläsare som var där tyckte att det varit mycket intressant och skickade över ett par länkar, dels till ett bildspel med bilder som visades 
http://www.vattenorganisationer.se/downloads/52/Livets_vatten_J-H_Fallgren.pdf
och dels till till Ölands Vattenråds anteckningar från kunskapskvällen med en sammanfattning av Jan-Henrik Fallgrens föredrag:
Anteckningar Kunskapskväll Vatten i historiskt perspektiv
Absolut värt att klicka på! Det kan ge en och annan tankeställare! 
Kommentera gärna! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar