Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 22 september 2014

Nu och då!

Så här ser det ut på torget i Borgholm idag, denna gråmulna dag med blåst och sjunkande temperatur och med regnväder på G. Kioskerna där valsedelsmånglarna stod flockade för nio dagar sedan och delade ut rosor och varmkorv till förbipasserande står nu tomma och igenbommade sedan valet är över. Politikerna verkar inte längre ha något intresse av att möta sina väljare.
Politikerna och deras plakat är försvunna
Hur annorlunda såg det inte ut på torget före valet. Modekraterna stod och delade ut rosor och varm korv med bröd.
Trångt att ta sig fram bland alla valsedelsmånglare

Varmkorv och rosor på G?

Även nya Ölandspartiet finns på plats... 


...och tåget ska ut på valturné genom staden
efter  inhyrt vallokomotiv


Dagen före valet ...

... är nya Ölandspartiet på plats med miljöbil ...

... och det är fullt ös med Lasse och Kee!
Eftersom jag bor inne i Borgholm träffar jag fortfarande folk på stan till dagligdags. Stöt gärna på mig med synpunkter!
 
Översta bilden: Från kommunens spionkamera över torget
Övriga bilder: Eva Finder, fotograf
 Vill Du kommentera, klicka här!
    

2 kommentarer:

  1. Inte alla som har Art Garfunkel I sitt valbås!

    SvaraRadera
  2. Håkan Peterson, Sättra22 september 2014 kl. 16:14

    Verkar inte vara så många väljare som vill möta sina politiker heller? De kanske sitter hemma i stugorna och undrar vad det var som hände....? Å funderar över om det blir bättre nu - sedan den politiska kartan ritats om i kommunen.
    Så här skrev jag i en insändare till Ölandsbladet - som redaktionen valde att inte ta med....


    Supervalet - Borgholms politiska karta ritas om!
    På riksplanet talas det om Supervalet, det jämna och svårbedömda, samtidigt som det oftare uttrycks att ”vi behöver ett maktskifte, nu får det vara slut på nedskärningar i skola och omsorg”.
    Det gäller i lika hög grad Borgholms Kommun. Vi står inför ett ”Superval” där den politiska kartan med stor sannolikhet kommer att ritas om rejält. Framtid Öland och Ölandspartiet kan ta 10 mandat i nya kommunfullmäktige med 35 ledamöter. Nästan 30% !!!
    De etablerade partierna – ja något eller några kommer troligen att åka ur – får en ny verklighet att konfrontera.
    Om mitt/vårt siande visar sig stämma? Blir det bra då?
    Det är vi övertygad om. Det behövs en nytändning och lite mer framåtanda i kommunen.
    Vi vill nog alla att fler fritidsboende ska bosätta sig i kommunen. Tyvärr hör jag många som inte ”vågar” ta steget då de känner osäkerhet i hur sjukvård och äldreomsorg utvecklas samt att det sällan pratas om hur välfärden för de fastboende ska bli riktigt bra.
    Det blir ett superval i september inte bara på riksplanet. Hur det går i närzonen – ja det bestämmer du och jag!
    Nya Ölandspartiet står för en långsiktig utveckling i kommunen där det är tydligt och klart vad som gäller i viktiga frågor som Skolan, Företagandet och Äldreomsorg.




    SvaraRadera