Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 2 september 2014

"Forneldarnas natt" hos oss på Öland: Eldar för Östersjön

Eldarna för Östersjön blev åter tända runt detta stora innanhav i lördags kväll. I vår kommun brann eldar i Böda hamn och Kårehamn och på västsidan i Sandvik och Stora Rör. Var själv med när elden på en flotte sköts ut i vattnet vid Kårehamn.
Det är nu tredje året i rad som vi på Öland är med om denna manifestation som bygger på den finska traditionen med "forneldar" som sista lördagen i augusti tänds som avslutning på sommaren. 
I grannkommunen i söder brann eldar i Bläsinge, Gräsgård och Degerhamn.
Kan vi på detta sätt på något vis bidra till att få ett renare Östersjön så är det ju verkligen bra! 
Däremot har jag ingenting emot att sommaren får fortsätta ett tag till. Om det går.
Eld för Östersjön vid Kårehamn
Foto: Per Lublin

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar