Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 8 september 2014

Meningslösa trafikfarliga skyltar

Inför varje val satsar partierna massor med pengar (som egentligen är skattepengar) på att vanpryda hela landet med masonitskivor och stora träställningar täckta av allsköns valaffischer och plakat! Budskapen är ganska enahanda. Rösta på det ena eller andra partiet! Kryssa mig hitan och ditan och kryssa mig därbak!

I år har länsstyrelsen givit dom partier som ansökt tillstånd för att under viss tid sätta upp valaffischer på allmän plats. Under vissa förbehåll, bland annat att ej sätta upp skyltar vid vägkorsningar så att sikten blir skymd för trafikanterna.

I förra veckan kom ett påbud från Trafikverket till alla partier i Borgholms kommun att valplakatskyltarna vid korsningen till Stora Rör på 136:an skulle flyttas eftersom dom skymde sikten (Se Trafikverkets bild!).


Siktskymmare

Det kan ju inte vara så kul att komma nerifrån Stora Rör och försöka svänga ut på 136:an om man inte ser trafiken som kommer från Borgholm!

Ingen reaktion blev det dock från partierna! Dom ville väl inte bli störda av sådana småttigheter mitt under valrörelsen när dom hade fullt sjå med att stå på torget varje dag.

Trafikverket tog då själva tag i saken och skickade ut en patrull som själva plockade bort skyltarna slog ner dom trafikfarligt placerade valplakatställningarna.
  
Nu först reagerade partierna. Med att spika upp nya skyltar. 
Förhoppningsvis lite bättre placerade denna gång.
  
Tar dom bort skräpet efter sig också när valet är över?


Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar