Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 2 september 2014

Söndag bland konst på Himmelsberga

I söndags passade jag på tillfället att besöka sommarens fantastiska utställningar på Himmelsberga. Sista dagen förstås, men något jag bara inte fick missa! 
Inget kan väl passa bättre ihop med Peo Larssons fina fotokonst med hästmotiv än Nils Kreugers helt fantastiska oljor och akvareller med hästar på Öland, som Konsthallen hade fått låna över sommaren och som egentligen borde höra hemma på Öland permanent. 
Men allra mest fascinerades jag av utställningen med Göte Olssons teckningar. En synnerligen omfattande och detaljrik dokumentation av ett Öland till stor del fantiserad av denne tecknare från Jordsläta från hans tidiga barndom och till att han var arton år. Huvudsakligen tecknat på baksidan av tapetrullar och annat pappersmaterial som han hade lyckats komma över. Ett tills senare tid okänt konstnärskap som inte ens hans hustru kände till under deras långa äktenskap tillsammans.  
Från Sandvik 1929 när Göte var 9 år
Föra station tecknad 1938 när Göte var 18 år
Från södra Öland? Lägg märke till initialerna på alla personer på bilden (del av större verk)


Verklighet,  Götes fantasi eller både och? (Del av större verk)
I Vita huset (det på Himmelsberga och ej att förväxla med motsvarande i Washington) visade Birgitta Gustafson från Borgholm sina vackra foton med Ölandsmotiv och närbilder av blommor.
Birgitta Gustafson visar sina blommande vallmo i Vita huset 
Vill Du kommentera, klicka här!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar