Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 17 maj 2017

Ännu en krock för mig. Mellan berättarvandring som jag skulle leda och Lennart Sjögren

Den senaste tiden har varit många krockar för mig. Det där när man vill vara på två ställen samtidigt, vilket ju dessvärre inte går. Igår var det ännu en sådan för mig. 
Hade äran att få att leda en vandring med Köping-Egby hembygdsförening i de norra (egentligen östra) delarna av Köpingsviks samhälle igår. Tackade ja till uppdraget även om det kändes som en utmaning eftersom mina detaljkunskaper om olika fastigheter i den delen av Köpingsvik - och vilka som en gång i tiden har bott på dem - har sina begränsningar. Det visade sig mycket riktigt att fanns flera av de som gick med på vandringen som kände till betydligt mer än mig, men tillsammans kunde vi komplettera varandras kunnande på ett väldigt bra sätt så att det blev givande för alla. Det är så det ska vara, tycker jag - en lyckad berättarvandring blev det. 
Efteråt blev fika i den alltid så trevliga miljön i Gamla Skolehuset vid Kyrkallén och när det var slut så blev jag förärad en stor bukett rosor. Det kändes riktigt hedrande, ty den sortens uppskattning är man knappast van vid i kommunfullmäktige, hur mycket kunskap man än försöker sprida där.
Tyvärr visade det sig att vandringen i Köpingsvik sammanföll med den utannonserade samtalskvällen med Lennart Sjögren på biblioteket i Borgholm. Och jag hade förstås gärna velat komma och lyssna på honom, så det är synd att man inte kan vara på två ställen samtidigt.
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar