Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 26 maj 2017

Urban, Vilhelmina och Blenda...

Urban, Vilhelmina och Blenda, de tre skola sommaren sända*. D v s så som vädret är på Urbandagen (igår), Vilhelminadagen (idag) och på Blendadagen (imorgon), så kommer vädret under hela sommaren att vara. Avstår från kommentera i dagsläget, särskilt med tanke på vattensituationen.
Mitt minne av det gamla uttrycket med ursprung i bondepraktikan gjorde att jag faktiskt kammade hem segern efter en tipspromenad bland ett stort antal Högsrumsbor på gökotta på Karums alvar i går morse. Med elva rätt av tolv möjliga. En del av dom rätta svaren tog jag på ren gissning, t ex att "össel" på gammal högsrumsdialekt betyder ogräs och varken gödsel eller issörja. Som förstapristagare fick jag välja bland priserna och det blev en ståtligt spirande tomatplanta - kärleksfullt uppdriven vid Rönnerumsvägen i Rälla tall - som ska ge orangefärgade tomater - som jag valde och kunde ta med hem till Borgholm. 
I övrigt var det en väldigt fin gökotta där den lokala kyrkokören sjöng ihop med körer av näktergal, koltrast, lärkor och gök. Och där prästen Peter Wingren höll en mycket bra predikan. Vädret kunde heller inte vara bättre för en gökotta.
Idag bär det av till Kårehamn. Där ska Olof Alvarmo och jag sitta under några timmar mitt på dagen och signera Knorrvarböcker. 
Senare idag blir det åter gamle ordningsmannen Johan Söderström på stadsvandring för min del. Start på torget kl 16 och förmodligen den sista stadsvandringen anno 1867. 


Kommentarer
* Fotnot: Det finns några varianter med samma innebörd, som t ex "Urban, Vilhelmina och Blenda skola sommarens tre månader lända"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar