Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 2 maj 2017

... och Första maj

Så kommo de då. Arbetets söner och döttrar i vår kommun - tågande efter fanor, drillflickor och mässingsorkester till tonerna av Internationalen. Exakt kl 10.17 passerade dom torget på väg ner mot hamnen. Fler än på flera år men inte fler än drillflickorna från Nybro och medlemmarna i den hittransporterade mässingsorkestern från Uppvidinge. 
Men plakaten verkade färre än på länge. Det kan nog kännas lite fånigt att demonstrera när man själva sitter vid makten. Vad ska man demonstrera emot? Jo kanske emot gas på Öland som det stod på ett plakat. Men om den saken är vi väl alla på Öland ganska så överens. Så då ser ett enda litet plakat nästan lite futtigt ut.
Det var strålande soligt väder, så vi var nog ett dussin åskådare vid Pressbyråhörnan på torget när Förstmajtåget gick förbi. I första ledet efter fanbärarna, drillflickorna och musiken gick - bredvid förstamajtalarna från Kalmar - kommunalrådet Ilko Corkovic, som hojtade till mig: 
- Räknar du? 
Kanske var han lite oroad, eller så var han kanske stolt över att dom denna gång var fler än tjugo. Stolt men inte nöjd, som han brukar säga. 
Jag är dock lite dålig på att räkna och samtidigt ville jag kolla banderoller och plakat, så någon exakt siffra fick jag inte.
Och efter att förstamajfirandet i Borgholm var undanstökat nere vid hamnen skulle vårt kommunalråd dra vidare till Lessebo kommun, där han skulle vara huvudtalare i Kosta Folkets hus. Det är till att börja synas även i andra län! Snart väntar väl ett statsrådsjobb i Rosenbad i den svenska huvudstaden för Ilko om socialdemokraterna får fortsätta sitt regeringsinnehav däruppe. Skulle jag tro.
Kommentarer

1 kommentar:

  1. Jo, helt klart behöver den enormt corkade s+mp-regeringen påfyllnad av nya corkade förmågor, allt för att hålla sig flytande ännu ett tag!

    SvaraRadera