Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 15 maj 2017

Öland Spirar måste få utvecklas

Så har Öland fått spira ännu en gång, och det behövdes sannerligen efter vårens bakslag tidigare i månaden när magnolians knoppar frös här i Borgholm och snön lade sig både över Gärdslösa och Köpingsvik. Men att fira Öland Spirar bara över en helg känns lite futtigt om man ska vara ärlig. I verkligen spirar ju Öland under hela våren, så evenemanget borde ges åtminstone två helger och kanske en chans under veckan däremellan. Tror att det skulle locka mer folk till Öland om de fick möjlighet att hinna se lite mer i lugn och ro istället för att bara stressa runt mer eller mindre på måfå. Man hinner inte så mycket på två dagar. 
I lördags hann jag titta på nyheterna i keramikerparet Annika Liepas och Carl-Olof Damms lummiga trädgård här i staden, botanisera runt i Capellagårdens trädgårdsanläggning i Vickleby, besöka Mirabellegården i Mörbylånga och avnjuta en läcker lokalproducerad måltid i härlig miljö hos Alvarnära vid kanten av Stora Alvaret i Kastlösa. Sen blev det inte så mycket mer för sedan var allt stängt.
Och igår satt jag som illustratören med författaren Olof Alvarmo och signerade böcker om Knorrvar i Anna-Karin och Åke Nilssons härliga trädgård Höjden strax norr om Södvik, så då blev det heller inte så mycket mer - trots att det fanns ordnat en hel del bara i Södvik. Och jag hann dessvärre varken besöka Mias inspirationsträdgård i Källingemöre eller Edins lustgård i Djurstad på vägen.
Vid boksigneringsbordet på Höjden
Naturligvis var det också många andra ställen som jag gärna hade velat besöka under dessa båda dagar men inte hann med. 
Tror att det är viktigt att Öland Spirar utvecklas om det inte ska självdö och jag tror inte att det är kommunala bidrag som det handlar om utan mer att dom aktörer som tillsammans bidrar till vad som borde kunna vara vårens verkligt stora evenemang på Öland kan samlas och utveckla det utan att några "det går aldrig"-typer ska vara med och bromsa. Det är nästan så att det kliar i fingrarna att hjälpa till! 
Foto: Kerstin Petersson 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar