Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 29 maj 2014

I gökottans tid

Idag är det Kristi Himmelsfärdsdag och som traditionen bjuder firas den fortfarande med gökotta på sina håll. 
På Köpings klint inleddes gökottan redan klockan fem i morse och jag hoppas att deltagarna fick höra västergök och att dom inte huttrade alltför mycket nu när den tidiga sommaren slagit om och blivit svalare.
För dom mera morgontrötta finns det möjlighet att vara med på gökotta vid raukarna i Byerum. Den börjar nämligen först klockan sju. Där torde dock möjligheten att höra västergök vara obefintlig eftersom göken knappast ligger och guppar på vågorna i Kalmarsund
Kristi Himmelsfärdsdag är också sedan många år Folknykterhetens dag och apropå gökottor kan jag inte låta bli att återge historia om ett gäng som förmodligen missförstått det där med folknykterhet och istället firade Folkonykterhetens dag. Tror att jag berättat historien förut, men den är i så fall ändå värd att dra en gång till. Tycker i alla fall jag. 
Det hände sig i norra delen av vår grannkommun att ett sällskap rikligt försett med pilsner i den tidiga morgonstunden begivit sig ut i naturen för att fira gökotta. Då någon gök inte behagade höras, så fick istället en av deltagarna agera gök och begav sig upp i ett träd för att gala. Möjligen rensade han därvid strupen med alltför många pilsner, ty ställföreträdande "gök" trillade ner och bröt benet och fick bli buren hem! Ett snöpligt slut på en gökotta, som gick att läsa om i Ölandsbladet för Herrans många år sedan och som av någon anledning har fastnat i mitt minne.

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar