Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 24 maj 2014

Svar från EU-kandidaterna

Det var i söndags som jag ställde en rak fråga till dom fem första namnen i varje parti som tävlar om de tjugo svenska platserna i EU-parlamentet i morgondagens val.
Frågan löd: 
Är Du och Ditt parti beredda att verka för att LOU ändras så att likvärdiga – eller i det närmaste likvärdiga – priser kan resultera i att lokala företag prioriteras?
Här är svaren - i tur och ordning som dom har kommit in: 


Leif Danielsson (Junilistan):                                 

 Hej
Självklart bör LOU ändras. Likaså en hel del andra beslut som hindrar
lokalproducerat. Bif. Exempel
http://alingsastidning.se/debatt_visa.asp?id=7184&avd=allm%C3%A4nt&sidnamn=DEBATT
Hälsningar
Leif Danielsson
junilistan

www.leifdanielsson.webs.com




Bodil Ceballos (Mp): 

   Vi har jobbat länge för att förändra upphandlingsreglerna så att andra parametrar än pris kan göra sig gällande. Det gäller t.ex. miljökrav och upphandling från lokala producenter/företag.

Bodil
 



Christian Engström (Piratpartiet), där svaret kommer från någon på hans kontor:  

 Hej Per
Lokala upphandlingar sker på lokal nivå och skall fortsätta att göra det. Det är inget som skall upp på EU-nivå. Att flytta mer makt från svenska kommuner och landsting är inte lösningen på det problem du beskriver. Sådana beslut fattas bäst nära medborgarna av beslutsfattare med god insikt i de lokala förhållanden.
Piratpartiet har inte tagit ställning till frågan om upphandlingsdirektivet. Däremot är vår förhoppning att det nya upphandlingsdirektivet ska leda till att svenska kommuner och landsting i större utsträckning börjar upphandla laglig, privatlivsskyddande mjukvara och går över på öppen källkod.


With kindest regards,
Sara Magdalena Goldberger
Office of MEP Engström


Gunnar Hökmarks (M) assistent Lina Stenlund (som ju inte själv kandiderar till en plats i EU-parlamentet):

 Hej Per,

Gunnar kampanjar nu intensivt och har bett mig svara.

För oss så är det viktigt att alla de krav som ställs utgår från syftet med offentlig upphandling, det vill säga att garantera ett effektivt användande av skattebetalarnas pengar, samt lever upp till grundläggande principer om bland annat likabehandling, icke-diskriminering och transparens.  Kvalitet i välfärden låter sig inte utvärderas av ett enstaka mått eller enbart en parameter. Ett ansvar för välfärden bygger på förmågan att se välfärdens kvalitet som en helhet där olika processer och indikatorer tillsammans ger en bild av välfärdens kvalitet. Mätbara resultat, upplevd brukarnöjdhet och strukturmått ingår alla i ansatsen att utvärdera välfärdens kvalitet. Att ensidigt fokusera på enbart en eller ett fåtal parametrar riskerar att leda styrningen och kvalitetssäkringen fel. Inte minst inom välfärden är det ju bra att man kan ha ett större helhetsgrepp när det gäller hur man följer upp kvaliteten i verksamhet, vad gäller bussupphandlingarna bör man kanske ställa tydliga krav på lokal kännedom eller dylikt men detta krav måste vara ställt till alla. Det vill säga om det kommer ett företag från någon annan del av landet eller EU som uppfyller kravet ska de få konkurrera på lika villkor, det geografiska avståndet ska egentligen inte spela någon roll utan det är i grunden kvaliteten som ska vara avgörande.

Det viktigaste med upphandling är att få en bra samhällsservice där vi använder skattebetalarnas pengar effektivt. Det är viktigt att man har en bredd i kvalitetsutvärderingen, men de krav man ställer ska leva upp till grundläggande principer om likabehandling och transparens.

Många hälsningar
Lina Stenlund
Assistent till Gunnar Hökmark

  

Jörgen Apelgren (Junilistan):

 Här kommer mitt svar/jörgen
 Det är rimligt att likvärdiga eller i det närmaste likvärdiga priser ska kunna gynna lokala företag då det finns en rad andra parametrar utöver priset som är viktiga att ta hänsyn till. Eftersom implementeringen av det nya direktivet om offentlig upphandling ska presenteras under våren 2014 med målet att det införs 2016, vill vi först se vad det innehåller. Det ska tas andra hänsyn, bland annat till miljöfrågor vilket kan påverka prisbilden.

  

   Soraya Post (FI): 

 Hej,det låter ju konstigt ,jag tycker att man bör spara miljö ,och stödja lokala företag ,tyvärr ingen EU-fråga men detta är mitt svar.
mvh soraya


  

   Maria Borgström (FI):

 Hej Per

Tack för din fråga.

Lagen om offentlig upphandling får tråkiga konsekvenser i flera fall. Ett annat exempel är vid upphandling av mat till offentlig verksamhet där vi inte kan åberopa behovet av djurskyddslagar varifrån animalieprodukter kommer. Som EU-parlamentariker är jag beredd att se över regelverk för upphandlingar. Antingen genom justeringar i Lagen om offentlig upphandling eller genom komplettering av andra lagar som kan interagera med denna.

Mvh
Maria Borgström




Vänsterpartiets kandidater (som inte svarade själva utan genom en politisk sekreterare Stellan Hermansson som mig veterligen inte kandiderar till någon plats i EU-parlamentet):

 Hej Per,
Tack för din fråga som löd : Är Du och Ditt parti beredda att verka för att LOU ändras så att likvärdiga – eller i det närmaste likvärdiga – priser kan resultera i att lokala företag prioriteras?
Vi är helt för detta. Den goda nyheten är att i januari antogs ett nytt direktiv om offentlig upphandling i EU-parlamentet. Det kräver att den svenska regeringen implementerar (genomför) detta på nationell nivå senast 2016. Det nya direktivet klargör att inte enbart pris ska avgöra vem man väljer, man t.ex. ska även kunna väga in miljöaspekter och kollektivavtalskrav. I miljöaspekterna kan man argumentera för att välja lokala företag.
Det viktiga nu är att den svenska lagen (implementeringen) blir så bra som möjligt. En röd/grön regering är definitivt nödvändig för att få den bästa tolkningen av direktivet.
Vänsterpartiet har skrivit om denna fråga till tidningen Dagens Samhälle. Artikeln publiceras snart. Jag sänder dig en länk när den kommit in.
Vänligen,
Stellan Hermansson
Politisk sekreterare


  

 Roger Richtoff (SD):

 Hej, Upphandling består i huvudsak av två saker.
1.       Förfrågningsunderlag
2.       Viktning
I de här underlagen kan kommunen lägga krav som underlättar för den lokale entrprenören.
Men då måste andra faktorer viktas högre än priset.
Sådana faktorer kan vara lokalkännedom, flexibilitet avseende ändringar i körchema mm.
Då kan man på detta sätt i många fall gynna lokala entreprenörer.

Det är en sammanfattning ,om du vill veta mer om möjligheterna vid LOU är du välkommen att slå en signal på 070-5610017.
Hälsar Roger

  


 Linnea Engström (Mp):

 Hej Per,

Det nya direktivet som rör offentlig upphandling pekar mycket tydligt på det som även fanns förut: att upphandlingen ska fungera som ett instrument för att också kunna ställa miljömässiga och sociala krav. Detta står jag bakom som kandidat för Miljöpartiet. Det ska alltså inte alltid vara lägsta pris som styr. Implementeringen av direktivet fungerar dock inte alltid optimalt varför det kan finnas insatser som behövs för att bättra kunna upphandla miljömässigt och socialt hållbart.

MvhLinnéa Engström
Jämställdhetssamordnare
Gender advisor
_______________________
PARTIKANSLIET
Miljöpartiet de gröna
Green Party of Sweden

0702-94 32 76
linnea.engstrom@mp.se

Pustegränd 1-3, 118 20  STOCKHOLM
www.mp.se 
_________________________________________________Kandidat till Europaparlamentet 2014 #kryssalinnéa




 Peter Lundgren (SD): 

 Hej.
Svaret är ja på din fråga.
Mvh
Peter Lundgren




 Anders Sellström (KD): 

Hej!
Har glömt att svara och ber om ursäkt. Det är galet många enkäter att svara på och samtidigt är man ute och kampanjar :)
Svar: Redan idag kan man vikta olika parametrar i en upphandling. Priset kan viktas att vara 100% i bedömningen eller betydligt lägre som ex 50 eller 25%. Detta är upp till den upphandlande parten att avgöra. Så svaret är att som jag ser det går det att minska prisbelönas inverkan på upphandlingen och öka ex kvalitetskraven.
MVH
Anders Sellström
070-540 12 12



  

   Margaret Gärding (FI): 

 Svaret är ja Peter. Jag tycker att man måste breda definitionen av kvalitetssäkring I dessa sammanhang. Där man inte bara tar hänsyn till en även "forsumbara vinster"  - men att man ta ett helhetsgrepp där man har t.ex. en tydlig brukarperspektiv samt tänker på hållbarheten - som inkluderar att gynna lokala aktörer när dessa erbjuder en likvärdig standard till en rimlig kostnad




   Amelia Andersdotter (Piratpartiet): 

 Hej Per,

Parlamentet har precis antagit ett nytt upphandlingspaket tillsammans med rådet, där ambitionen har varit att lösa det problem som du nämner nedan. Sveriges regering har så vitt jag förstår planerat att implementera dessa nya direktiv först 2016, och Europaparlamentet har ingen formell makt att tvinga svenska regeringen att driva fram en snabbare förändring än så.

Kort sagt är det problem du nämner känt, och man har också politiskt redan försökt lösa det. De praktiska detaljerna för lösning kommer dock i slutändan ligga på medlemslandsnivå och därför bör vän av upphandling nu rikta sin uppmärksamhet mot Stockholm istället för mot Bryssel.

hälsar,

Amelia




   Isabella  Lövin (Miljöpartiet), som istället valt att låta en annan miljöpartist, Erik Stern (som dock inte kandiderar i EU-valet) stå för svaret:

 Hej Per,
Jag ber om ursäkt för sent svar, men här kommer vårt svar: 

”Jag är glad att EU:s nya lag om upphandling, som vi antog nyligen, gör det lättare för kommuner att upphandla lokalt och miljövänligt. Jag vill nu att svenska kommuner genomför detta. Det är då viktigt att kommuner och landsting har bra upphandlingskompetens, när dessa verktyg finns på plats. 




 Olle Ludvigsson (S):  

 Hej Per,

Vi vill inte ändra lagen om offentlig upphandling så att lokala leverantörer gynnas just utifrån sin geografiska hemvist.

Däremot vill vi öka möjligheterna för kommuner, landsting och myndigheter att ställa sociala krav i upphandlingarna och prioritera andra värden som leverantören skapar. Detta är fullt möjligt sedan den nya EU-lagstiftnigen kom på plats för ett par månader sedan.

Vi vill till exempel att man ska kunna gynna företag som erbjuder praktikplatser till unga från närområdet, tar ett särskilt miljöansvar eller stärker annan samhällsservice i kommunen. Detta förbättrar förutsättningarna för lokala företag, men utesluter inte konkurrenter från andra orter.

M v h,

Olle



  

Desirée Pethrus (KD), som svarat genom sin "handläggare" i riksdagen, Camilla Åberg (som jag dock inte tror kandiderar till en plats i EU-parlamentet):

 Hej Per
Désirée Pethrus beklagar att svaret blivit fördröjt, hoppas att det når dig utan att vara för sent.
Se nedan.
Mvh,
Kristdemokraterna

Är Du och Ditt parti beredda att verka för att LOU ändras så att likvärdiga – eller i det närmaste likvärdiga – priser kan resultera i att lokala företag prioriteras?
Det stora problemet idag är att kommunernas och landstingens upphandlingsenheter inte noggrant läser lagen och nyttjar de möjligheter som redan finns i lagen att ställa andra kriterier än endast pris som faktor för att kunna välja t. ex färdtjänstbolag. Man har all rätt att ställa krav om tillgänglighet, komfort, punktlighet, inställelsetider etc. Då blir inte priset det avgörande förrän två företag ger samma kvalitetsbesked men där priset skiljer dem åt. Det är därför viktigt att kommunen gör en ordentlig upphandling med tydliga besked vad man önskar.
Någon form av "prisundantag" för att främja en åkare på närmare håll är inte realistiskt och en subjektiv bedömning som aldrig går att upprätthålla. Det ska finnas tydlighet - men kommunerna måste lära sig att pris inte är det enda som ger tydlighet - det finns mer att göra redan i nuvarande lagstiftning.
Det som vi ser fram emot är Anders Wijkmans utredningsförslag om att kunna ställa tydligare hållbarhetskrav och då väga in sociala och miljömässiga aspekter på ett bättre och tydligare sätt.
Till sist kan man nämna att en effektiv metod för att "gynna" lokala entreprenörer är att göra "delad upphandling" - på så vis att en viss vara görs i en upphandling och en annan i en annan. Detta är speciellt lämpligt i livsmedelsupphandling. Istället för att handla upp all mat allt från kött, mjölk, fisk och grönsaker i EN så delar man upp det i en för kött, en för grönsaker, en för fisk etc. Detta är tillåtet enligt nuvarande LOU och inget problem att göra - men det ställer som sagt mer krav på upphandlarna i kommunerna - lagen behöver inte i så stora delar skrivas om, det är tillämpningen som måste bli bättre och mer innovativ.
I EU-parlamentet röstades en rapport om offentlig upphandling igenom i januari. Kristdemokraterna stod bakom den. Målsättningen med upphandlingsdirektivet har varit att skapa enklare, flexiblare regler som ökar transparens och främjar prisvärd upphandling. Kommuner framöver kommer att få mer valfrihet, eftersom det blir enklare att ställa krav på hållbarhet, produktionsmetoder, innovation, jämställdhet m.m. "Det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet" kan man också enkelt uttrycka som "värde för pengar" dvs. att möjligheterna att satsa på kvalitet – och inte bara billigaste alternativet– ökar. Samtidigt blir det enklare för småföretag att delta i upphandlingar, tack vare mindre byråkrati, möjlighet till delad upphandling, satsning på innovation och övergång till e-upphandling. Medlemsstaterna har nu 2 år på sig att genomföra direktiven i respektive lands lag. Huvudansvaret ligger hos Socialdepartementet, och sedan är det Konkurrensverket som har tillsyn över hur reglerna praktiseras och ska ge vägledning när det behövs. Reglerna kommer att påverka både kommuner och företag.




 Kent Johansson (C): 

 Jag har i Europaparlamentet medverkat till nya EU-regler för offentlig upphandling, vilka antogs i vintras. 
Äntligen kan kommunerna ställa nya krav på t ex den mat som upphandlas till barnen i skolan och de äldre på seniorboendet. 
De nya reglerna om offentlig upphandling blev en seger för kvalitet och miljö. Det var också en viktig framgång för Centerpartiet i Europa. 
Nu öppnas nya möjligheter för kommunerna att utforma sina krav efter mål som kvalitet och hållbarhet. 

Många mindre företag runt om i Sverige ligger redan i dag långt framme när det gäller hållbara produkter som tagits fram med hänsyn till kvalitet, arbetsvillkor och omsorg om miljön. Och det är just kvalitet, arbetsvillkor och omsorg om miljön som ska vara vägledande för offentlig upphandling i EU, enligt beslutet i Europaparlamentet. 
Dessutom  medverkade jag personligen till att öppna upp för uppdelning av upphandling och därmed underlätta för mindre lokala företag. 

Det här innebär nya möjligheter. 
Nu krävs nationella beslut om de kommande svenska reglerna så att vi får bort onödiga byråkratiska bestämmelser och tillägg. 
Kommunerna bör t ex redan nu se över sina regler för upphandlingen så att man är väl förberedd för att implementera de nya EU-reglerna. 

Kent Johansson, Gårdby
Europaparlamentariker (c) 
Toppnamn på Centerpartiets valsedel i Europavalet 2014 





  






 Jytte Guteland (S): 

 Hej Per,

Jag är ledsen att mitt svar dröjde!

Vi Socialdemokrater och jag vill inte ändra lagen om offentlig upphandling så att lokala leverantörer just utifrån sin geografiska hemvist får fördelar, däremot vill vi öka möjligheterna för kommuner, landsting och myndigheter att ställa sociala krav i upphandlingarna och värdesätta andra mervärden som leverantören skapar. Vi vill exempelvis att man ska kunna gynna företag som erbjuder praktikplatser till unga från närområdet, tar ett ökat miljöansvar eller stärker annan samhällsservice i kommunen. Det stärker förutsättningarna för lokala företag, men utesluter inte konkurrenter från andra orter.  

Vänliga hälsningar

Jytte Guteland




   Anna Maria Corazza-Bildt (M): 

Hej Per,

I Europaparlamentets inre marknads- och konsumentskyddsutskottet har jag varit aktivt engagerad i översynen av reglerna om offentlig upphandling. Vi har lyckats skapa enklare, flexiblare regler. Fokus skiftar nu från lägsta pris till värde för pengar. Därmed ökar vi valfrihet för kommuner och tillgänglighet för småföretagare. Upphandling ska kunna handla om ett mer långsiktigt tänk än bara kronor och ören.

Konkret betyder det att kommunerna får mer makt att se till att t.ex. våra barn, sjuka och äldre kan få tillgång till den typ av kvalitetsmat som små svenska lokala producenter erbjuder. Tack vare delad upphandling blir det också enklare för småproducenter att delta i anbud, även om de inte har möjlighet att erbjuda stora volymer.

Jag har lyckats driva igenom min linje att kommuner kan formulera en upphandling på ett sätt som gör det möjligt att upphandla lokalt utan att hindra den gemensamma marknaden. Man kan inte använda ordet 'lokalproducerat' eftersom det inte finns en tydlig definition, men genom att ställa krav på hållbarhet och produktionsmetoder kan man nå samma resultat.

Mycket hänger nu på genomförandet. Det finns t.ex. en risk att de rödgrönas övertolkning kring obligatoriskt kollektivavtal utesluter många småföretagare från att delta i anbud. Därför uppmanar jag myndigheter i Sverige att tydligt ta ansvar för att inte övertolka så att verkligheten blir svårare för svenska småproducenter, samt att ge god vägledning om vilka krav som faktiskt får och inte får ställas.

Vänliga hälsningar,
Anna Maria

  


 Anna Hedh (S):  

 Hej!
Vi Socialdemokrater vill inte ändra lagen om offentlig upphandling så att lokala leverantörer gynnas just utifrån sin geografiska hemvist. Däremot vill vi öka möjligheterna för kommuner, landsting och myndigheter att ställa sociala krav i upphandlingarna och värdesätta andra mervärden som leverantören skapar. T.ex. vill vi att man ska kunna gynna företag som erbjuder praktikplatser till unga från närområdet, tar ett ökat miljöansvar eller stärker annan samhällsservice i kommunen. Det stärker förutsättningarna för lokala företag, men utesluter inte konkurrenter från andra orter.

Anna Hedh




 Lars Adaktusson (KD):

 Hej Per
Tack för ditt mail.
Det är en vanlig missuppfattning att pris är det enda som LOU tar hänsyn till, detta är fel.
När en upphandling görs har upphandlaren rätt att ställa en mängd olika krav där t.ex. kvalitetsfaktorer skulle kunna vara en del, inställelsetid en annan. Detta finns det redan möjlighet att göra inom ramen för befintlig lagstiftning och således ingenting vi vill ändra.
Vänligen
Lars Adaktusson

Europaparlamentskandidat (KD)



  

 Fredrick Federley (C): 

 Svar ja







  

Lämnar själva svaren utan annan kommentar än att så länge som en kommun inte själv får välja vilket eller vilka företag som ska hand om deras lokala skolskjutsar så återstår en hel del att göra!
Kan också konstatera att ingen från folkpartiet behagat svara!  

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar