Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 2 maj 2014

Om ett falskt "grönt" budskap, Sandwedgen, rätt att visa bilder och en mp-ledamot som reste sig och gick.

Om Borgholms förstamajtåg i år imponerade med drillflickorna, musikkåren och antalet deltagare -  som var ovanligt stort efter borgholmska mått - så var det desto klenare med plakaten, i vart fall plakat med lokala budskap. 
Ett lokalt plakat fanns dock där det stod GRÖNARE BORGHOLM MED RÖTT STYRE. Jo pyttsan. Sossarna i Borgholm har väl aldrig varit speciellt intresserade av grön miljö. 
Dom har t ex sagt ja till ingrepp i Rällaskogen och nu senast - i måndags - röstade dom i kommunfullmäktige emot mitt förslag att skydda strandängen nedanför Ekerums golfby (den så kallade Sandwedgen) från 18 stora fyrkantiga tio meter höga trevåningshus som samhällsbyggnadsnämnden (med undantag av Stefan Olof Lundgren) velat få godkända i en detaljplan.
SÅ HÄR ser strandängen ut idag:


SÅ HÄR - fast med 18 sådana hus och inte bara 6 - kan det komma att se ut på strandängen i en framtid om detaljplanen slutgiltigt går igenom: 

Åtta av de 18 husbumlingarna kommer - om planen går i genom - att ligga väldigt nära den här lövridån (vilket kanske inte framgår av skissen):

Lövridån avskärmar strandängen från själva stranden och längs genom lövridån löper en strandstig från Ekerumsbaden i norr ner till stranden nedanför Rällaskogen. Här under några bilder från lövridån och stranden nedanför "Sanswedgen":










Personer som satsat pengar på ett hus i golfbyn och har flyttat dit permanent har protesterat hej vilt mot att den tilltänkta bebyggelsen på strandängen och fått stöd av både Svenska Naturskyddsföreningen och Rällaskogens Vänner. Men inte av Borgholms socialdemokrater. Både S och Mp röstade vid kommunfullmäktigemötet i måndags för att detaljplanen med dom 18 trevåningshusen skulle godkännas. Ölandspartiet var ensamt om att vilja bevara grönområdet 
Det är inte säkert att vi får fler nya kommunmedborgare som vill satsa på att bo i golfbyn - och därmed tillföra kommunen nya skattepengar - om grönområdet intill blir förstört.
Men så långt kan tydligen varken centern, moderaterna, miljöpartiet eller sossarna i vår kommun tänka. 
"Grönare Borgholm med rött styre" - kyss mig där bak!.

Strandängen, fotograferad från golfbyn på Ekerum

------------------------------------------------------

Dom ovanstående fotona och några till visade jag under i kommunfullmäktigemötet i måndags. Det var första gången som jag kunnat visa några bilder där eftersom jag tidigare alltid blivit nekad när jag velat visa bilder för kommunfullmäktige. Men för en månad sedan fick jag till en dom i förvaltningsrätten som slog fast att såväl jag som alla andra med yttranderätt i kommunfullmäktige även har rätt att visa bildmaterial. Det ingår i yttranderätten*. 
Dock gjorde tydligen bilderna föga intryck på kommunfullmäktiges ledamöter, som ändå gjorde som exploatörerna på Ekerum ville. En av ledamöterna för det så kallade "Miljöpartiet" reste sig till och med och gick därifrån under bildvisningen. Du kan själv se det om Du klickar här där Du kommer direkt på!!
Nu kan ledamöterna i kommunfullmäktige i vart fall inte i efterhand skylla på att dom "inte visste" hur området såg ut när dom beslutade att det skulle få exploateras på detta sätt. 
Ett grönare Borgholms kommun blir det i vart fall varken med S, Mp, C eller något av dom andra riksdagspartierna som sitter i kommunfullmäktige i Borgholms kommun 
För alla som vill slå vakt om våra gröna områden och natursköna miljöer så är det nya Ölandspartiet som gäller! 
 
TILLÄGG (den 5/5): Här vill jag passa på att be Maria Lindmark (mp) om ursäkt för vad jag skrivit i detta inlägg om att hon reste sig och gick.
Visste då inget om anledningen till att Maria plötsligt reste sig och lämnade mötet.
Senare har jag fått veta att Maria just fått ett telefonsamtal om att hennes son hade råkat ut för en olyckshändelse och skadat sig. Det var alltså därför som Maria lämnade mötet. I en liknande situation hade jag gjort likadant.
Ångrar naturligtvis att jag skrev som jag gjorde och hoppas att pojken efter omständigheterna har klarat sig bra!

Vill Du kommentera, klicka här!

3 kommentarer:

  1. Och om du lyssnar på din egen inspelning så kan du vid tidpunkten 1:54:45 också tydligt höra ledamoten berätta varför hon blir tvungen att lämna.

    SvaraRadera
  2. Johan Petersson Borgholm3 maj 2014 kl. 21:06

    Jag tycker ditt inlägg i sak är bra. Men det känns väl magstarkt att hänga ut en ledamot som när hon får ett telefonsamtal om att hennes barn skadad sig i en olycka! (självklart) måste lämna mötet. När man studerar din egen inspelning så både ser och hör man ju hur det verkligen gick till. Man får väl anta att du missade det när du såg igenom inspelningen själv för då tror (och hoppas) jag att du inte skulle uttrycka dig som du nu olyckligtvis gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Johan för infon!

      Som Du mycket riktigt antagit så missade jag anledningen till att Maria reste sig och gick och beklagar därför att jag överhuvudtaget tog upp den saken i mitt inlägg och att jag gjorde rubrik av det.

      I en motsvarande situation hade jag gjort likadant som hon.

      Tänker nu kontakta Maria och be om ursäkt och hoppas att det efter omständigheterna har gått bra med barnet.

      Radera