Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 27 maj 2014

Inte särskilt lyckad kommunfullmäktigekväll

Kommunfullmäktigemötet i går blev väl inte det muntraste i mannaminne.
Det inleddes med avtackning av en journalist (?!) samt en kort Allmänhetens frågestund, där kommunalrådet fick svara på ett par frågor kring förskolesituationen i Södvik.  
Efter ett  par stillsamma timmar med bl a en halv timmes information (pust!) om vad socialförvaltningen har att syssla med - och exempel på vad dom kan göra för insatser -  samt kaffedrickande och smörgåsar blev det dags att börja besluta om saker och ting och snart började det hetta till ordentligt. Det blev till slut rena hönsgården med kackel och hojtande och jag är tacksam för att det inte slutade med rent handgemäng.
En gammal gaggig tandläkare som sitter i kommunfullmäktige för Vänsterpartiet var nära att med sitt oförskämda beteende lyckas få mig att förlora fattningen. Lyckligtvis kunde jag besinna mig och hejda ett par olämpliga invektiv som var på väg att slinka ur mig.
 
En annan ledamot höll en lång monolog där hon jämförde min blogg med näthat, varpå hon blev ivrigt applåderad av sådana som nog inte begrep vad dom applåderade för. 
Att ordföranden inte klarar av sin uppgift att på ett någorlunda opartiskt sätt hålla ordning och leda sammanträdena gjorde inte saken bättre.
 
Till råga på eländet blev min inspelning av mötet tämligen misslyckad. Hackigt ljud och väldigt skakiga bilder i början på den nära fyra och en halv timme långa inspelningen. Man kan undra vad dom 51 som tittade på direktsändningen tänkte. Förmodligen tittade dom flesta inte särskilt länge.
 
Det här är inget bra!
 
Ska kolla om kvaliten på filmen går att förbättra i efterhand och om jag kan lägga in länkar här på bloggen till vissa avsnitt av den filmade föreställningen där bilden inte skakar och hoppar.
 
Hoppas att jag kan återkomma med det imorgon!
Samtidigt med lite om vad som beslutades.

Vill Du kommentera, klicka här!

1 kommentar:

  1. Håkan Peterson, Sättra27 maj 2014 kl. 17:20

    Det verkar som vi medborgare går miste om en hel del – både intressanta och underhållande debatter i vårt eget fullmäktige. Å gratis lär det också vara. Å utan reklam. Vad är betalkanaler mot ett fullmäktigemöte?
    Å så det här om ”näthat” . Vad har de i fullmäktige, mot fiske? Är det nätfiske de inte gillar?
    Lubbes Blogg är det absolut bästa och mest underhållande vi har – när det gäller kommunens förehavanden och vingliga färd på norra Öland.
    Vad bor vi i för kommun – där verkställande av fattade beslut tar 3 månader? Medans andra beslut går så fort att kommunalrådet får gå in och ”rätta till det?”
    Bra jobbat Lubbe! Vi behöver fler som du!

    SvaraRadera