Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 15 maj 2014

Kristallkulan igen!

  
 
Igår var det exakt fyra månader fram till valet så jag passade på att åter ta en titt i kristallkulan. Noterade dom förändringar som jag kunde se och ställde sedan tillbaka kulan på sin plats. Får nämligen låna den till efter valet. 
Dessvärre glömde jag bort att trycka på "publiceraknappen" för det som jag då kunde utläsa, men här kommer det:
Socialdemokraterna (S) stannar kvar på dom åtta platser som dom backade till förra månaden. Partiledaren Ilko Corkovic missade att tala kommunalpolitik vid sitt Förstamajtal i Borgholm.  
Moderaterna (M) har inte hämtat sig efter sina inre strider som kulminerade på årsmötet. Stannar kvar på sex platser.
Centerns (C) oenighet är tydligare än någonsin. Stampar fortfarande på fem platser.
Framtid Ölands (FÖ) valsedel har visat sig innehålla mer "gammal skåpmat" än väntat. Av dom sju första namnen är tre redan kommunstyrelsepolitiker sedan tidigare (två för kd och en socialdemokrat). Tappar en plats mot vad som spåddes för en månad sedan och spås nu "bara" få sex platser i nya kommunfullmäktige.
För nya Ölandspartiet (ÖP) ser det likadant ut som för en månad sedan. Fem plarser i nya kommunfullmäktige efter valet.
Sverigedemokraterna (SD) kan fortfarande komma att få två platser i nya kommunfullmäktige.
Miljöpartiets (MP) Maria Lindmark har visat sig klar och tydlig i debatterna och gjorde bra ifrån sig i kommunfullmäktige när det gällde ansvarfrågan för Christina Ateva (c). Miljöpartiet ser nu ut att få ytterligare en plats mot för en månad sedan. Två platser i kommunfullmäktige efter valet. 
Vänsterpartiet (V) stannar fortfarande på en plats i det nya kommunfullmäktige när man tittar i kristallkulan.
Kristdemokraterna (KD) och Folkpartiet (FP) ser fortfarande ut att vara ute ur leken och kanske lika bra det. Åtta partier kan räcka.

Vill Du kommentera, klicka här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar