Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 10 maj 2014




Oppositionsledaren:

Skolorna för femtioelfte gången - där ger jag mig inte - och nu spirar det för fullt!


I denna arla morgonstund har jag filat lite på en inlaga som ska vara Kammarrätten i Jönköping tillhanda senast tisdag. Det gäller dom nedlagda skolorna med tillhörande fastigheter på norra Öland.

För vilken gång i ordningen jag tar upp dem minns jag inte längre - kanske är det för femtioelfte gången som dom kommer på tal. Men för varje gång är övertygelsen allt större att det är viktigt att dom får vara kvar i kommunens ägo. Precis som skolan i Runsten. Så jag kämpar vidare för det och för att dom tomma skolorna ska få komma till allmän nytta!

Tyvärr har det ännu inte riktigt gått upp för dom som styr i kommunen vilken tillgång den egna landsbygden är för Borgholms kommun. Det är där - på landsbygden och i de mindre orterna i kommunen som Öland verkligen spirar. Vad vore påsken på Öland om det inte varit för Äggröran i Runsten, det var där som det började för sex år sen. Var är det man ligger i framkant när det gäller Öland spirar? Jo i Kalvhagen i Södvik, i de öppna trädgårdar ute på den öländska landsbygden och ute i byarna med sina olika arrangemang.

Först i efterhand vaknar Borgholm, där allt ska stötas och blötas i en oenig kommunsubventionerad Cityförening. När succén är ett faktum ute på landsbygden, då först är Borgholm beredd att haka på. Jag beundrar dom eldsjälar som trots allt orkar något där.
 
Det är ofrånkomligt att det är kommunens landsbygd som drar. Såväl för tillfälliga vårbesökare som för familjer som funderar på att bosätta sig på Öland. Därför är det nödvändigt att satsa på den goda allmänna service som är nödvändigt för att få presumtiva inflyttare att göra slag i saken. Samt för att få dem att sedan vilja stanna kvar.

Där behövs skolfastigheterna med deras byggnader, inte bara för förskoleverksamheterna, där behovet nu är minst sagt akut utan även för föreningsliv, fritidsverksamhet och samlingsmöjligheter. Kanske kan det bli dags att återuppliva någon typ av distriktsköterskeverksamhet med mottagning på orten? Nog borde också utbildningsförvaltningen kunna smygas in i någon skola på landsbygden tills vidare istället för att häcka i dyra lokaler inne i Borgholm.
 
Och inte minst, skolorna kan komma inom en inte alltför avlägsen framtid komma att behövas för - just det - skolverksamhet. Dom idag tomma skolorna kan t o m komma att behöva byggas ut. Det beror helt enkelt på med vilken sorts politik som vi är beredda att möta framtiden!
 
Att i dagsläget sälja för att kommunen sen ska hyra in sig verkar ju inte särskilt vettigt och kan bli väldigt dyrt på sikt. Kanske t o m ekonomiskt ohållbart i längden.

Njut av Öland Spirar och låt oss alla inspireras till att hjälpas åt att ge vår öländska landsbygd en rejäl chans! För Borgholms kommuns framtid är det livsavgörande!

Du kan kommentera ledarartikeln om Du klickar här!

Vill Du läsa fler Oppositionsledare, klicka här

2 kommentarer:

  1. God morgon. Tror du är lite morgontrött. :-) Äggröran är ju i RUNSTEN.

    SvaraRadera
  2. Pinsamt, pinsamt!

    Tack du anonyme för att Du tipsade mig!
    Äggröran är naturligtvis i Runsten och ingen annanstans.
    Har nu rättat.

    Förlåt om jag hade lite ägg i mössan när jag skrev ledaren i morse!

    SvaraRadera