Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 8 september 2015

Budgetdagar i kommunhuset: Föga föredömligt av Lars Bylund

Om våra högsta tjänstemän ska vara föredömen - som kommunalrådet vill - så är det dessvärre inte alla som håller måttet.
Efter lunch den första av dom båda budgetdagarna så skulle utbildningschef Lars Bylund gå igenom budgetsituationen för utbildningsförvaltningen.
Bland en av punkterna där det äskades mer pengar fanns "interkommunala ersättningar".
- Varför står det 1,9 miljoner där när det står i Ölandsbladet att det är 6,4 miljoner som vi måste betala i skolpengar i år? Undrade jag.
- Vi har redan blivit beviljade 4,5 miljoner för i år, förklarade Bylund. Vi var förutseende när vi begärde det förra året.
- Om ni varit lika förutseende 2013 så hade ni inte lagt Runstens skola, kunde jag inte låta bli att replikera. 
- Det får du prata med dina politiska kollegor om, jag har inte lagt ner någon skola, svarade Bylund surt.
Det är fult att ljuga, En chefstänsteman som ljuger är sannerligen inget gott föredöme. I synnerhet inte om han är högste bas för utbildningen i en kommun.

Att ljuga: - Jag har inte lagt ner någon skola!
I själva verket var det Bylund personligen som såg till att skolan i Runsten lades ner på nytt när förvaltningsrätten första gången beslutade att upphäva kommunfullmältiges beslut att lägga ner skolan! När ett antal Runstensföräldrar direkt efter att förvaltningsrättens dom vunnit laga kraft snabbt som attan - med stöd av det fria skolvalet - passade på att begära att deras barn skulle få gå i Runstens skola - så förklarade Bylund i brev till föräldrarna att skolan skulle vara stängd samtidigt som han såg till att skolan brådstörtat tömdes på inventarier. Sedan kom politikerna efter med dom erforderliga besluten. 
Föga föredömligt! 
Foto: Per Lublin
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar