Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 24 september 2015

Ingen anledning att triumfera även om vi fick rätt!

"- Vad var det jag sa?!!!" poängterade Peder Svensson (c) triumferande på kommunstyrelsemötet i tisdags när dom dystra siffrorna om tappet av elever till andra sidan kommungränsen hade redovisats. 
Men det finns verkligen ingen anledning att triumfera, utan nu måste vi alla hjälpas åt! 
Peder var ju en av de politiker som kämpade för Runstens skola, den gången när politikerna lät förledas att de måste lägga ner en av de båda återstående skolorna på östra sidan. Han - liksom många andra Rustensbor - varnade med all rätt för den här utvecklingen om Runstens skola skulle läggas ner. 
Men samtidigt hävdade Peder att skolan i Gärdslösa gott kunde läggas ner, vilket inte heller hade varit särskilt smart och med all säkerhet lett till att unga Gärdslösafamiljer skulle ha lämnat vår kommun. 
Även jag varnade för dom konsekvenser som nu har inträffat, men jag höll samtidigt fast vid att båda skolorna på östra sidan behövde vara kvar och vägrade därför att rösta för nedläggning av vare skolan i Gärdslösa eller den i Runsten.
Med facit i hand är det inte svårt att konstatera att min linje var den klokaste och hade jag den gången fått en majoritet med mig, som sagt nej till någon skolnedläggelse alls, så hade situationen för kommunens del ha varit mycket ljusare idag. Med facit i hand är det också lätt att inse att flytten av sjätteklassarna i södra kommundelen till Slottsskolan var ett stort misslyckande.
Nu verkar det som om kommunledningen beredd att ompröva den förda politiken i dom här frågorna, och det känns bra. Kan vi rädda tillbaka våra barn till kommunens skolor så vore det en välsignelse, så nu gäller det att snabbt göra verkstad! Inga mer sexor till Slottskolan och en successiv återöppning av Runstens skola är den väg vi har att gå! 
Vi får hoppas den "utredning" som beslutades i tisdags snabbt kommer fram till samma sak!  
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar