Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 27 september 2015

.


Opinionsledaren:

  




Oro i staden



Knappt har nyheten satt sig att Borgholm blivit Årets Ölandsstad (fast en del säger "by") förrän en mindre glädjande nyhet sprider oro. 
  
Coop tänker etablera en stor matvarubutik vid Triangeln!
  
Coop är inte samma som gamla Konsum. Som fanns där människorna fanns. I centrala Borgholm och i centrala Löttorp. Och som faktiskt ägdes av kunderna även om det på slutet inte märktes så mycket.
  
Idag är Coop samma skit som alla dom andra jättarna. Där är det bara pengar och vinster som räknas. Och där gör de stora matvarukedjorna allt för att slå ut varandra. Och sen är det kunderna som blir lidande.

Här handlar det om att slå ut handeln i centrala Borgholm. För människor i staden utan tillgång till bil blir det ju katastrof att behöva ta sig bort till Triangeln för att handla det man behöver. Dit är det ju inte många som har rullatorsavstånd precis.
  
Strategin är tydlig och P-O Persson som har köpt hela Triangelområdet vet precis vad han gör. Börjar med att erbjuda billiga hyror till utvalda dragplåster. Får han Systemet att flytta ut blir det färre som får ärende till  Borgholms innerstad. Fler handlare i centrala Borgholm tvingas då välja mellan att flytta ut till Triangelområdet eller att slå igen. Och när väl centrala Borgholm blivit lika dött på vintern som Mörbylånga köping så har P-O Persson fria händer att höja hyrorna nästan hur han vill, för då har han dom handlare som "överlevt" genom att flytta ut till Triangeln fast i sitt garn.
   
Det här är vad många säger i Borgholm idag, dom som tackar mig för att jag var den ende i kommunfullmäktige som den gången protesterade mot att godkänna ett köpcenter i Triangeln. Men jag hoppas innerligt att det dom säger är helt fel! Jag önskar att jag inte ska kunna komma till kommunfullmäktige om fem år och säga: - Vad var det jag sa?!
    
Isåfall är det inte bara borgholmsborna och dagens detaljhandel i Borgholm som blir lidande. Staden förlorar också en stor del av sin charm och tappar attraktionskraft som besöksmål. Och särskilt smart är det inte ur klimathänseende om fler borgholmsbor måste ta bilen när dom ska handla. Hållbara Borgholm? Hej då!

  
Vill du läsa fler av mina ledarartiklar, klicka här!
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar