Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 8 september 2015

Budgetdagar i kommunhuset: Sparsamhet på hög nivå

Igår var jag på "budgetdagar" i Borgholms stadshus. Två dagar, varav gårdagen var så kallad "heldag", idag blir det bara "halvdag" (tre timmar). Inbjudna var nämndernas arbetsutskott (dom tre ledande politikerna i varje nämnd), chefstjänstemännen, BEAB:s styrelse och VD och så kommunstyrelsen (däribland lilla jag).   
Stärkt av en frukost hemma och ett par extra koppar kaffe därtill stegade jag iväg hemifrån till Stadshuset där mötet skulle börja i den forna tingssalen klockan nio. Det visade sig när jag kom dit att mötet började med kaffe och smörgås åt alla som var där. Först efter en kvart blev det dags att sätta igång på riktigt. Man kan naturligtvis undra på vilka arbetsplatser som går det till på det viset?   
Kommunalrådet Ilko Corkovic inledde med att överskådligt gå igenom budgetsituationen i stort inför den fortsatta budgetprocessen som styrs av kommunstyrelsens arbetsutskott. Vi skulle under dagen få en redogörelse för dom äskanden som kommit in från olika håll och se hur budgetberedningen har ställt sig till dem. Vi som var där kunde också få ställa frågor och tycka till. Kommunalrådet avslutade inledning med att betona att "vi ledande politiker" och dom högsta tjänstemännen måste vara föredömen och visa sparsamhet!
Det började så bra med kaffet och mackorna. Om man nu får vara lite ironisk.
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar