Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 15 september 2015

Vett och förstånd kapsejsade i stormen


Ja nog blev det stormigt igår på kommunfullmäktige, det är väl det minsta man kan säga! Slag under bältet och fula anspelningar ledamöter emellan. Nog gav jag själv så det kunde räcka till - det ska erkännas - men fy vilka fula påhopp jag fick ta emot! Till och med från vårt kommunalråd, som borde vara klokare.
All den goda stämning som byggts upp inom politiken på sistone kändes som bortblåst och hela tingssalen var som hundkyrkogård, fylld av nedgrävda kadaver som delvis började komma upp till ytan och stinka. Därför kunde egentligen inga vettiga beslut tas, utan allt satt fast i fastlåsta positioner - där ögon och öron var stängda för varje ny aspekt på ett ärende. Sålunda blev i stort sett allt som jag föreslog nedröstat. Inte för att det jag föreslog var dåligt utan av andra anledningar.
Ska det fortsätta på det här viset borde vi nog upplösa kommunfullmäktige och ha nyval!
Även om det varit stormvarning och meningarna kan vara delade får inte vett och förstånd kapsejsa på detta sätt!
Återkommer under veckan till ett och annat från gårdagskvällen lite "pö unn pö" - för att låna ett franskt uttryck - och avslutar sedan med en meny för hela den bedrövliga tillställningen. För den händelse att någon skulle vilja se och höra på någon särskild punkt.
Bild: Theodore Weber (1838 - 1907)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar