Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 17 september 2015

Läggmatch (s) i kommunfullmäktige

Hade förutspått att det skulle gå hett till när det kommunala stödet till partierna skulle diskuteras på kommunfullmäktigemötet. Det var olika åsikter redan när det nya förslaget var uppe i kommunstyrelsen och där Stig Bertilssons (c) förslag hur kommunstyrelsen skulle föreslå kommunfullmäktige att besluta faktiskt vann med en rösts övervikt över kommunalrådet Ilko Corkovics (s) linje. Och nog kom det att gå hett till i kommunfullmäktige alltid.
Ilkos linje var att stödja ett tjänstemannaförslag som i det stora hela byggde på de gamla orättvisa principerna om partistöd där huvuddelen av stödet utgår efter hur många mandat ett parti har fått i kommunfullmäktige vid senaste valet. Ett stort parti får då betydligt mer pengar från kommunen än ett litet och nu är ju Ilkos parti det största. I det nya förslaget ingick dock krav på viss redovisning från partierna hur stödet används, vilket inte förekom tidigare. D v s ett steg i rätt riktning.
Med redovisningsskyldigheten borde ju framkomma vad partierna egentligen har för kostnader för tryckning och distribution av valmaterial och sådant som är nödvändigt för ett parti. Dom kostnaderna torde vara snarlika för alla partier - oavsett om dom är stora eller små - och det borde ju så småningom kunna resultera i en mer rättvis fördelning av partistödet mellan partierna. Och att partistödet kunde vara mindre de år som det inte är valår - vilket dessvärre inte är fallet idag!
Stig hade dock upptäckt att med det nya systemet så skulle det sammanlagda partistödet bli något mindre än med det nuvarande. Om sig och kring sig så slog i kommunstyrelsen därför ett slag för att behålla det gamla sättet att beräkna partistödet, så att det sammanlagda stödet till partierna inte skulle minska. Och eftersom han långt ifrån är ensam bland våra kommunpolitiker om att vara om sig och kring sig så vann Stigs förslag faktiskt i kommunstyrelsen - eftersom jag stödde Ilkos eller Stigs utan hade ett eget förslag om rättvisare fördelning, som dock bara fick två röster.
I kommunfullmäktige såg jag att Ilkos linje skulle kunna vinna med mitt stöd. Eftersom den var aningen bättre än Stigs (i detta läge kommunstyrelsens) då det i vart fall skulle bli lite billigare för medborgarna, så ville jag erbjuda Ilko mitt stöd, men fick till svar:
"- Jag lägger mig!" 
Ilko ville inte stå kvar vid sin linje från kommunstyrelsesammanträdet. 
Själv har jag ingen bra förklaring till att Ilko "gjorde läggmatch" när han faktiskt hade kunna vinna för sin linje i kommunfullmäktige. Men kanske fanns det dom i Ilkos parti som tänkt ungefär som Stig när det gäller pengar från kommunens kassa till sina partier. Mycket vill gärna ha mer!
Det blev en ordväxling mellan Ilko och mig där vi båda gick till överdrifter. Men han har bett mig om ursäkt och jag har gjort likadant beträffande honom. Det känns bra! 
Men jag vidhåller att det var onödigt av honom att "lägga sig" och jag förstår inte riktigt varför.
Undrar hur länge det ska dröja innan partiernas stöd blir rättvist fördelat mellan partierna i kommunfullmäktige och begränsas till partiernas egentliga kostnader? 
Det kan t ex inte vara rimligt att vissa partier ska kunna dra igång dyra annonskampanjer på medborgarnas bekostnad, som dessvärre stora partier nu har möjlighet att göra. Tidningsannonser med valpropaganda kan rimligen inte anses ingå i ett partis nödvändiga utgifter och ska inte få bekostas med skattemedel! 
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar