Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 29 september 2016

Diskussion i kommunstyrelsen om Bylund och om andra paddor

Kan väl inte gärna fortsätta skördefestandet utan att först skriva några rader om kommunstyrelsemötet i tisdags. Det var egentligen inte min tur att tjänstgöra på den plats som nya Ölandspartiet delar med ett annat parti, men det partiets företrädare dök aldrig upp så jag intog då den tomma stolen vid bordet ett tag.  
Kommunstyrelseordförande Ilko Corkovic (s) meddelade liksom i förbigående - som om det var en intern partiangelägenhet - vem som skulle efterträda hastigt avgångna Monica Enberg (s) som utbildningsnämndens ordförande, vilket visade sig vara en person som tidigare suttit med i nämnden under Bylunds regemente och redan var insyltad i en mängd olycksaliga beslut som Bylund drivit igenom. En i och för sig hygglig karl som dock knappast kan anses lämpad att leda en nämnd där helt nya tag behövs.
Vi kan väl säga att hade inte jag varit där så hade det väl inte blivit ett ord sagt om huvudproblemet Lars Bylund, som det faktiskt är kommunstyrelsens sak att lösa eftersom det faktiskt var den dåvarande kommunstyrelsen som en gång i tiden anställde honom. Ilko tassar runt problemet så gott han kan, men det finns bara en sak att göra och det är att skilja Bylund från hans tjänst, och det fick jag också tydligt sagt, även om Ilko försökte tysta mig. Samt att Bylund bara inte ska få någon slags fallskärm!
Det blev också en diskussion om så kallade I-pads (allmänt kallat "paddor" där ett förslag från kommunledningen att ge alla i kommunfullmäktige och i kommunstyrelsen varsin padda lyckligtvis blev nedröstat.
Kalmartidningarna i onsdags. Klicka på bilden så blir den större!
Bättre än att kosta på I-pads åt en hoper politiker vore att skaffa i-pads åt dem som bor på kommunens äldreboenden och kan behöva lite förströelse. Något som har visat sig mycket uppskattat av de äldre där detta har prövats på.
Kommentera gärna här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar