Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

måndag 24 oktober 2016

En annan väg att förhindra filmning, men är den så smart?

Stänga dörrarna för insyn, tillkalla polis o s v. Sätten är många när det gäller att förhindra dokumentation om vad som sägs under möten när valda kommunala beslutsfattare ska fatta beslut.
I föregående inlägg har jag  beskrivit hur två politiker i utbildningsnämnden vill skämma ut Borgholms kommun genom att införa stängda dörrar för insyn till alla nämndens möten. Ingen filmad eller annan dokumentation skulle tillåtas mer än nämndens protokoll, som redan har fått kritik p g a ofullständigt innehåll. 
I socialnämnden har ordföranden Gunilla Johansson (S) valt en annan taktik, mer tydligt inriktad på att förhindra mig från att göra filminspelning när dom har "öppet" möte där. Genom att förlägga mötet till en tidpunkt när jag kan förväntas vara upptagen på annat håll. Smart va?
Socialnämndens nästa sammankomst - som enligt reglerna ska vara öppet (utom vid eventuella sekretessbelagda ärenden på slutet) - skulle enligt det ursprungliga schemat hållas nu på torsdag kl 13. I sista stund har tidpunkten ändrats till nu på tisdag kl 9. 
Vid samma tid - tisdag kl 9 - är jag kallad till kommunstyrelsens budgetsammanträde - där jag naturligtvis kommer att vara med, både som ordinarie ledamot för nya Ölandspartiet och med min "filmkamera/sändare". Då kan jag ju inte samtidigt besöka socialnämnden och det har Gunilla Johansson förmodligen klurat ut. Listigt av henne att ändra tiden för socialnämndssammanträdet till just tisdag kl 9. Tycker hon säkert.
Hoppas nu att det finns någon annan medborgare som vågar, kan och vill ge sig lite tid på tisdag förmiddag för att spela in socialnämndens öppna sammanträde och gärna lägga ut det Youtube så att alla kan få se och höra vad som sägs där. Det kommer bl a att handla om planering för nya äldreboenden och om ett medborgarförslag för bättre mat på våra äldreboenden (där socialnämnden har åkt på bakläxa). Med och spökar finns nog också socialchefen Ewa Ekmans självvalda uppsägning som jag skrev om igår. 
Du orädde som går till mötet och filmar, låt mig sedan veta, så lägger jag ut en länk till filmen! 
Den som vill besöka sammanträdet kan gå in via Socialförvaltningens ingång på Badhusgatan 23 A och be i receptionen att bli insläppt till nämndens sammanträde. Det går bra att gå in även efter att sammanträdet har börjat. Här är ärendelista med handlingar för den som är intresserad. 
Kommentera gärna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar