Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

tisdag 24 januari 2017

Handgripligt attackerad av ifrågasatt ordförande vid utbildningsnämndens möte - som inte blev särskilt öppet

Infann mig till utbildningsnämndens så kallade öppna möte nu på förmiddagen för att filma det och direktsända till allmänheten och blev bemött på ett sätt som man inte tror är sant.
Vid ett öppet möte är det självklart att vem som helst får både får filma och direktsända och det ligger ju i sakens natur att vid en direktsändning har ju fler möjlighet att ta del av mötet än de som har tid och möjlighet att rent fysiskt ta sig dit. Det som är offentligt ska också vara öppet. Enda undantag från detta är vid domstolsförhandlingar, där filmning och fotografering inte är tillåten.
Kommunfullmäktige har också efter en ganska lång procedur förra våren fastslagit att Borgholms kommun ska präglas av bl a - just det - öppenhet. Därmed har ett tidigare kommunfullmäktigebeslut från 2014 om öppna nämndemöten fått ökad tyngd på så vis att det inte längre kan anses frivilligt för nämnderna om deras möten ska vara öppna eller ej utan det nu får anses vara huvudregel att både kommunstyrelsens och nämndernas möten ska vara öppna. Undantag kan förekomma vid t ex känsliga ärenden med myndighetsutövning eller i samband med upphandling.
Direkt efter att den nye ordföranden Lennart Andersson (vars ordförandeskap fortfarande är ifrågasatt) hälsat allmänheten (d v s mig) välkommen och uppropet var avklarat, så försökte han förbjuda mig att filma med min mobiltelefon. Jag skulle visserligen få vara närvarande och lyssna, men jag skulle enligt honom inte få filma. Jag invände naturligtvis att det kunde vara fler än jag som ville kunna följa mötet. - Det skiter jag i. blev då hans svar. 
Sedan gav han sig handgripligt på mig för att försöka ta ifrån mig mobiltelefonen. Han betedde sig enligt min mening som rabiat idiot och försökte gripa tag i min handled - och rev upp ett sår där med sin naglar - och jag hade fullt schå att skydda min mobiltelefon från hans attacker. Uppenbarligen ansåg han sig själv vara lagen och kunna göra hur han ville. Inklusive tillgripa våld. 
Vet inte hur detta hade slutat om inte vice ordföranden Jeanette Thygesen ingripit och förklarat mötet ajournerat varpå nämnden lämnade sammanträdesrummet och innan den rabiate ordföranden gick ut domderade han mot mig han att eftersom jag inte ville sluta filma skulle det bli stängt möte "och då åker du ut"!
Märkligt nog var det ingen av de övriga - som när dom kom in igen - vågade försvara det öppna mötet, allmänhetens möjlighet att kunna följa det via nätet och min rätt att filma. Den rabiate förklarade att mötet var slutet - ingen protesterade - och jag fick lämna rummet.
Lämnade A-huset med blodvite på handleden efter gubbens klor (hoppas dom inte ger infektion), besviken över att ha blivit bemött med våld och besviken över att öppenheten i Borgholms kommun är så lite värd när det verkligen gäller, men glad över att ha kunnat skydda den dyrbara mobiltelefonen från att skadas. 
Vill du följa hela händelseförloppet kan du klicka HÄR! 
Jag kommer inte att acceptera det har hänt idag, den saken är säker! 

6 kommentarer:

  1. Hahaha, du är verkligen en frisk fläkt där på vindarnas och solens ö. Kämpa på, om jag får gissa så har ordföranden Lennart Andersson en bakgrund som lärare eller något annat inom skolan. Hans uppträdande är mer präglat av 1930 - 50-tal(caligulastil, SF-film S Järell) än 2017!

    SvaraRadera
  2. Helt otroligt vilken utbildningsnämnd och ordförande ni har i Er kommun. Dom skall ju vara till för kommuninvånarna, men har nog fattat sina roller en aning felaktigt. Jag inser nu att jag gjorde rätt att inte bli fastboende.
    F d sommarölänning

    SvaraRadera
  3. Nu har ordföranden i utbildningsnämnden infört ”alternativ” sanning á la Trump till kommunen. ”Det var Per som knuffade.”

    SvaraRadera
  4. Vill man veta vad som hände så ger nog filminspelningen en ganska tydlig bild av vem som var angriparen i sammanhanget. Men sen kan ju alltid Lennart Andersson komma med en "alternativ sanning" á là Trump om det roar honom (som inför Ölandsbladets artikel idag). Våld är aldrig en acceptabel metod att genomföra politiska ställningstaganden med, men det har han tydligen inte förstått, annars hade han ju kunnat säga att han ångrade sitt beteende.

    Men egentligen är det nog inte mitt filmande som ligger bakom Lennart Anderssons så tydligt visade ilska emot mig, utan snarare är det att jag har ifrågasatt hans lämplighet som ordförande i utbildningsnämnden redan innan han blev vald. Och jag har knappast ändrat mig på den punkten efter det som nu har hänt.

    SvaraRadera
  5. Ordföranden tänkte: Det var inte jag och förresten var alla de andra med på det!

    SvaraRadera
  6. Man kan ju undra om han tänkte alls.

    SvaraRadera