Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 7 januari 2017

Var detta allt, Johan, och vad gör det för skillnad för norra Öland?

Hade stora förväntningar på vad den för något år sedan tillsatta landsbygdskommittén skulle åstadkomma, inte minst med tanke på att Kalmars kommunalråd Johan Persson, med rötterna här hemma i Borgholms kommun, skulle bli dess ordförande. Jag såg fram emot det slutbetänkande som kommittén nu skulle lägga fram men blev tämligen besviken när det presenterades med buller och bång i tisdags. Var detta allt?
Kommunalråden lovordar landsbygdskommitténs förslag står det i en länk som Johan Persson nu har spritt på FaceBook. 
Samme Johan Persson som är ordförande i kommittén.
Och jag kan mycket väl tro att kommunalråden i de 23 kommuner från värmländska Torsby i söder till Pajala i norr är nöjda med förslaget eftersom det innebär olika förmåner till dem som väljer att bosätta sig just i deras kommuner. Men eftersom vi har samma glesbygdsproblematik på norra Öland som man har i dessa svenska kommuner i norr, så kunde jag inte låta bli att "fejja" över en kommentar till Johan, där jag undrade:
Men vad ger det för Borgholms kommun och i synnerhet norra Öland? Hur många statliga jobb kommer hit av dom 10 000 utlovade till landsbygden?
Nu har det gått ett dygn sedan Johan fick frågan utan att han har skrivit något svar, så jag ställer den även här, så att även mina bloggläsare kan fundera över varför den annars så medelsamme Johan Persson inte har svarat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar