Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 26 februari 2017

Fastlagsdags

Solen skiner denna morgon. Det är fastlagssöndag - den första dagen i fastlagen - och fastlagsriset med färgade fjädrar har kommit på plats. Ska egentligen vara färgsprakande men mina är något blekta. Får väl symbolisera att man har ett ganska stillsamt fastlagsfirande nu för tiden. I varje fall här. 
Annat är det i dom katolska länderna där fastlagen - dagarna före den fyrtio dagar långa fastetiden fram till påsk - firas med karnevaler. Och även i vårt land har den tre dagar långa fastlagen en gång i tiden varit en folkfest då man skulle passa på att äta upp sig inför fastan. 
Sista dagen av fastlagen är fettisdagen, som vi ju än idag kan fira med en maffig fettisdagsbulle, fylld med mandelmassa och med vispgrädde under locket. I en tallrik varm mjölk.
Själva fastetiden inleds sedan med askonsdagen som fått sitt namn av att livet då skulle bli mer asketiskt. Förr brukade man risa varandra denna dag. Själv tänker jag nöja mig med att på onsdag dela ut Årets ris. Får fundera över vem som ska bli den värdiga vinnaren i år. Tipsa mig gärna! 
Messa på 0708 - 20 86 28 eller mejla till per.lublin@gmail.com 
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar