Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 23 november 2011

Uppstyrd sockenträff


Igår hamnade jag på någon sorts sockenträff i Högsrum som Ölands Näringslivskontor inbjudit till. Kvällens värd Anders Nyholm var som vanligt ute på någon resa. Tyskland trodde någon, medan andra sade att han befann sig på Bornholm. Nåja hotellräkningarna lär väl utvisa så småningom. Istället blev det kommunalrådet Lisbeth Lennartsson som försökte glänsa som konferencier. Jag var där för att jag var intresserad av att höra ortsbornas synpunkter.

Det sistnämnda hade arrangörerna försökt styra upp med att dela ut ark, ett till varje bord, med tre mer eller mindre svårbegripliga frågor som deltagarna skulle svara på. Sedan blev det redovisning bord för bord av vad man pratat om. Där kom skolan, butiken, den nedlagda macken, kraftledningen, bristen på gatubelysning, promenadvägar, dålig skyltning och inte minst Rällaskogen upp. Lennartssonskan och samhällsbyggnadschefen Göran Borgö hade i förväg laddat upp med cirklar och krumelurer föreställande Rällaskogen, men innan dom kom igång med sin föreställning lämnade den kanske mest insatte i alla turerna - Stefan Olof Lundgren - lokalen. Han hade hört valserna förr och orkade inte höra mer ljugande, berättade han efteråt. Och jag håller med om att det är obehagligt att höra ett kommunalråd stå och ljuga rätt ut.
Kommunledningen borde ta fasta på Rällabornas och övriga Högsrumsbors engagemang och bidra till att samhället utvecklas i samförstånd och att det inte får bli någon bebyggelse i Rällaskogen! Med respekt för ortsbornas uttryckta vilja och med samförstånd vinner man mest!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar