Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

lördag 18 december 2021

Om beredskapen för ett haveri med Ölandsbron

Insändare:

Ölandsbron, ska den bära eller brista?
Varje gång jag reser över bron till Öland så är jag tacksam att det gick vägen. Kan hända att jag är lite domedagsnojig, men jag vill gärna vara trygg därute på bron, utan att behöva fundera på om den ska bära eller brista.
Vid kontakt med Trafikverket har jag fått svaret att ”bärighetsberäkningarna” inte kan lämnas ut. Här hoppade hjärtat upp i halsen på mig. Varje dygn åker mängder med bilar över bron och Trafikverket kan inte med öppna kort visa på brons beskaffenhet och visa på de beräkningar som gjorts. Är vi alla som använder oss av bron, så korkade att vi inte kräver att få se vilka hokus pokus som omgärdar vår bro.
Under brons 50 åriga livstid har inte en enda fysisk övning gjorts, vad som kan ske vid en eventuell brokollaps. Att en tjänsteman vet att han ska ringa en annan tjänsteman lär icke hjälpa vid det ofattbara kaos en kollaps innebär
För kort tid sedan exploderade en lastbil i Västerås med avstängd väg som följd, en förhållandevis enkel olycka och där vägalternativ fanns. Vad sker om en av våra moderna ”elbil” kollapsar på bron och börjar brinna? Här tänker jag att dagens teknik och vad som sker på våra vägar har skenat om de beräkningar som gjordes 1972.
Vi har lantbrukare som kan behöva diesel till exempel under skördetid, vi har en av Sveriges största mjölkproduktion på ön och vad gör vi med tusentals liter mjölk per dag? Att barn blir kvar på dagis eller att folk inte kommer hem från sina jobb måste anses som petitesser i den röra som en kollapsad bro skulle innebära. Ironiskt och lite fult, har jag vid påpekande inför kommunfullmäktige i Mörbylånga kommun om en olycka på bron fått till svar, att ön kan bombas med mat från ett Herkulesplan!
Vi har två fungerande djupa hamnar på ön, en i söder och en i norr. Har någon ens tänkt tanken att pröva vilka fartyg som skulle kunna angöra dessa hamnar? Finns dessa fartyg ens och i så fall var? Finns det besättningar som med kort varsel kan rycka in?
Det är mer än skamligt att inte berörda instanser, kommuner, länsstyrelser med flera har fantasi nog att kunna tänka sig en brokatastrof. Att sedan Trafikverket väljer att inte ens vidarebefordra sina undersökningar känns för mig som ett aktivt mörkande av vad som sker med vår bro!
”Bron dimensionerades i samband med byggandet 1968-1972.
2007-2010 gjordes en bärighetsutredning av bron. Utredningen visade att bron klarar önskad bärighet, BK4, utan någon förstärkning. 2010 gavs bron klassning BK4.
2020-2021 gjordes en uppföljning utan anmärkningar enligt klassningsbeslut 2010. Bärighetsberäkningar lämnas inte ut då de innehåller skyddsvärda uppgifter”.
Ovan citat är tagna ur svar jag erhållit från Trafikverket.
Undrar vad det innebär att ”bron dimensionerades i samband med byggandet 1968-1972?”. Dimensionerades för vad? Så nu berörda myndigheter och kommuner, ta tag i den oro jag och många andra med mig känner inför vår ärrade bro!
Min oro för bron uppmärksammade jag kommunen på redan den 20 augusti 2014, men tyvärr har inget skett på det praktiska planet.
Pia Schröder, Arontorp


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar