Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 3 september 2014

Otillbörligheter i röstningslokal

Igår var det någon som behagat lägga en moderat valsedel ovanpå bunten med nya Ölandspartiets valsedlar i valsedelsställningen på ett av våra tre ställen för förtidsröstning i vår kommun. Ett tilltag som förmodligen var avsett för att det skulle se ut som att det saknades valsedlar för nya Ölandspartiet och att våra eventuella röstande därför skulle välja något annat i kommunvalet. 
Personalen blev dock uppmärksammad på det hela genom att en väljare saknade våra valsedlar och man kommer fortsättningsvis att ha extra uppsikt över vad som händer vid valsedelsställningarna. 
Att bedriva "valarbete" med den sortens tilltag är inte bara dålig stil utan även straffbart! 
Brottet kallas otillbörligt verkande vid röstning och kan leda till böter eller fängelse i upp till sex månader, ifall någon undrar.  

Vill Du kommentera, klicka här
!

4 kommentarer:

  1. Vem som helst kan ha gjort det, men du anklagar Nya Moderaterna för detta eftersom du kallar detta för "valarbete". Har du bevis för din anklagelse?

    SvaraRadera
  2. Nej Marcel, jag har inte anklagat någon av er moderater för jag har ingen aning om vem som kan vara den skyldige. Det enda som kan bevisas är att NÅGON har gjort på det viset.
    Det märkliga är att du inte tar avstånd från själva handlingen utan att du mest är upprörd över avslöjandet. Så dåligt, Marcel!

    SvaraRadera
  3. Jag är upprörd över att du kallar detta för "valarbete", när det lika väl kan ha varit ett litet barn som lekte med sedlarna. Såklart jag tar avstånd från allt som motarbetar demokratin. Igår upptäckte jag att våra valaffischer i Köpingsvik har blivit förstörda, men jag anklagar ingen för det eftersom jag inte ha en aning vem som gjorde det. Då ska jag inte tvinga någon att ta avstånd från detta heller.

    SvaraRadera
  4. Ska du börja skylla på små barn? Nu får du väl ändå ge dig, Marcel!

    SvaraRadera