Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

fredag 27 september 2019

Vi behöver en landshövding som prioriterar klimatfrågor, miljö, naturskydd och hållbara kommunikationer - en som Greta kunde gilla!

Det var väl egentligen mest på skoj som jag igår ringde upp och föreslog mig själv som ny landshövding efter den i förrgår sparkade Thomas Carlzon, när kalmarradion efterlyste förslag. Jag är faktiskt lite förvånad att det blivit så mycket positivt gensvar. 
Men ett litet uns av allvar låg det faktiskt i mitt förslag. Vi behöver nämligen en landshövding som kan ta klimatpåverkan, miljö och naturskydd på allvar och prioritera det och verkligen ligga i ordentligt för en hållbar infrastruktur och en välfungerande klimatvänlig kollektivtrafik i och genom länet. Inte minst på räls och på våra vatten. En som i rollen som landshövding kan jobba med detta med min energi. 
Egentligen skulle det behövas en landshövding som Greta kunde gilla i varje län!
Efter två gubbar på rad som båda hetat Carlson på landshövdingeposten i Kalmar och som båda fått sparken efter bara något år så är det på tiden att vi får en landshövding i länet som har vett att hålla fingrarna från syltburkarna. Inte en gubbe till som heter Carlson men gärna en kvinna. 
Men skulle jag mot all förmodan få en förfrågan från civilminister Ardalan Shekarabi så skulle jag i vart fall fundera allvarligt på saken och i så fall har jag ett par motfrågor.
- Måste man som landshövding bo i länsresidenset inne i Kalmar eller kan man som modern landshövding bo i sin hyreslägenhet i Borgholm? Jag vill ju inte flytta till Kalmar. 
- Kan man som landshövding få ha kvar sin plats som ledamot i kommunfullmäktige?Jag vill ju ju svika de många väljare som kryssat för mitt namn på sina valsedlar i senaste kommunvalet. 
Så att Ardalan redan nu vet.
Kommentarer
 Vill du se mina senaste inlägg, klicka R

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar