Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 8 juli 2010

Rapport från Ljugareveckan i Visby


"Almedalsveckan" är det officiella namnet på denna vecka i Visby som bara blir större och större för varje år. "Ljugareveckan" är det innofficiella namnet, som det faktiskt var jag som myntade för ett par år sedan.

Tänk er Borgholms marknad men byt ut knallarna mot tusen olika intresseorganisationer och "pengavädrare" som marknadsför sina varor, och då handlar det inte om hemkokta karameller och billigt krimskrams utan stora ekonomiska intressen, politiska budskap och annat som syftar på att gynna respektive organisations intressen med lagstiftrning och annat. Tänk er också att det hela inte håller på en dag utan en hel vecka, och att mediabevakningen inte bara består av en reporter från Ölandsbladet och två sommarvikarierande lokalredaktörer från Barometern respektive Östran utan av ungefär femhundra mediafolk från all slags press, radio och television. Tänk er också att man inte behöver betala för enrisrökt korv och annat som man stoppar i sig, utan att allt är gratis, och då är det istället t ex laxrullar med ramslök, lammfärsbiff på gotländskt surdegsbröd, nersköljt med rödvin från huset Bernadotte, danska smörrebröd med danskt öl eller obegränsat av det gotländska ölet från Wisby bryggeri. Tänk er att ungefär åt det hållet är det varje dag i en vecka från morgon till kväll. Därutöver finns det hela tiden möjlighet att rycka diverse makthavare i rockärmen och tuta i dem hur dom ska göra i olika saker. Samt att det är betydligt lättare att få gehör för sina idéer hos en svensk makthavare över ett glas i Visby än det nånsin är för en kommuninnevånare i Borgholm att bli lyssnad på och tagen på allvar av någon av dom politiker som för närvarande styr i Borgholms kommun.

Med andra ord är jag i Visby under denna vecka för - jag tror det är - nionde året i följd, och det blir bara större och roligare för varje år i följd - och i år dessutom extra soligt! Är man bara medveten om att tre fjärdedelar av det som politikerna säger är bara ljug, så kan man i vart fall göra lite roliga teckningar och ha det ganska trevligt. Politikerna är bara en liten, liten del av det hela, i vart fall partiledarna, och i år har jag - på femte dagen - ännu inte varit och lyssnat på enda partiledartal i Almedalen. Däremot har jag varit på ett otal seminarier och både lärt mig en del nytt och sått ut några frön att gro lite här och där, sånt som kanske kan vara bra för Öland och kanske för sjötrafiken till och från Öland.

Har ännu inte träffat några ölänningar här mer än Gustaf Öholm, som nyligen flyttat till vår ö och bosatt sig i Mörby i Löt. Det var i början av veckan och i baren på "innestället" Donners Brunn (där det inte var gratis). Gustaf skulle lämna Visby nästa dag men kunde berätta att också Anders Nyholm befann sig här. För mig har dock Anders Nyholm varit lika osynlig här i Visby som han mestadels är bland våra företagare i Borgholms kommun.

Veckans stora mediala händelse här i Visby var kanske i tisdags morse när Gudrun Schyman inför en hord av tillkallat mediafolk brände upp ett hundra tusen kronor i sedlar.



Som vanligt - när jag är här - hamnade jag och mina pennor i händelserna centrum.




Innan Gudrun dök upp med en stor plastsäck fylld av hundralappar så var det någon som fixade med ett par brinnande vedklampar i en klotgrill. Nej det var ingen grillmästare som skulle förbereda något gott, utan en av dom två PR-konsulter som hade skänkt pengarna till Gudrun (och därmed själva fick reklam)!

Dagen efter skaffade sig öns biskop Lennart Koskinen namnet "Biskop Bärsärk" efter ett handgemäng med några Sverigedemokrater, som försökte sprida sitt budskap sida vid sida med Svenska Kyrkan.

Nästa vecka får jag åter ta mig an vad som händer och sker i Borgholms kommun. Ska då ägna ett par dagar åt att granska e-posten från ett urval av de personer som använder sig av kommunens e-postlådor. Även om tjänstemannaöverkucku Lars Frick har satt sig på tvären och försökt krångla till det så gott han har kunnat.

Men än återstår ett par spännande dagar här i Visby. Av "Almedalsveckans" fjorton hundra olika evenemang i Visby återstår ännu några hundra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar