Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

onsdag 20 december 2017

"Framtidsdebatt" med skryt, gnäll och personangrepp men väldigt lite om framtiden

Mest spring upp och ned från talarstolen i måndags var det dock under kommunfullmäktiges allmänpolitiska debatten - som var uppskjuten från mötet i oktober och som skulle handla om kommunens framtidsfrågor. 
Den inleddes med mycket skryt från herr kommunalrådet Ilko Corkovic (S) om om nuläget i kommunen och om allt som gjorts och mycket gnäll från herr (M)arcel van Luijn rörande samma. 
Den senare hade dock även beröm att komma med - men det var definitivt inte riktat till herr Corkovic utan gällde rikspolitiska åtgärder av den tidigare M-ledda så kallade Alliansregeringen  för tio år sedan och gällde även åtgärder från den tidigare regimen i Grönköping, förlåt Borgholms kommun. 
Som väntat tände herr kommunalrådet till på kritiken och de båda herrarnas inledningsanföranden övergick till replikskiften där dom tävlade i att tala rikspolitik och att hacka på varandras partier på riksnivå och vad dom gjort eller inte gjort och vems förtjänst det ena eller andra var. Och nu var det framförallt det förgångna som det handlade om och om vem av dem som mest förvrängde sanningen och vice versa. 
Hoppas att jag själv under mitt eget inledningsanförande - som därefter följde - lyckades återföra fokus till vår kommuns framtid och vad som är viktigt i det sammanhanget. Lyssna gärna här på mina sex minuter och döm själva! Hade skrivit ner i förväg vad jag skulle säga för att kunna koncentrera mig på framtidsfrågorna och slippa hamna i tuppfäktningen.
Nästa inledningsanförande kom från Dåtid Ölands (DÖL:s) Sofie Loirendal som ägnade mångordig möda på att kasta skit på undertecknad och i synnerhet förfasade sig över att jag i en insändare i förra lördagens nummer av Ölandsbladet tog mig friheten att kalla hennes parti för just vad jag anser det vara - Dåtid Öland. Det är dock inte jag själv utan en av hennes egna tidigare väljare som i sin besvikelse över vad partiet uträttat har myntat det namnet. Vad som andades "framtid" i det Loirendalska frontalangreppet kan man ju fråga sig. Ingenting  i hela hennes anförande tog alls upp någon av kommunens framtidsfrågor utan det var bara ett enda tycka synd om sig själv och sitt parti som tappat gnistan. Och efter alla hennes fula nålstick mot mig från talarstolen så må det vara mänskligt om jag själv tappade framtidstråden när jag fick tillfälle till replik och istället gav tillbaka, varefter hon teg.
Marcel van Luijn ägnade senare sina "sista 30 sekunder" (som han själv uttryckte det fast det nog blev en minut) till att räkna upp en massa invektiv som han påstår sig ha läst om sig själv på min blogg. Några känner jag igen men inte alla. Utbrytna ur sitt sammanhang blir det i alla fall en konstig uppräkning som knappast hör hemma i en debatt om kommunens framtidsfrågor, Eller lyssna själva HÄR! Jag står för att upplever Marcel som både en gnölare (d v s väldigt gnällig) och som en uppblåst bezzerwisser. Men har jag även kallat honom "idiot", "tom i bollen" och "dum i huvudet" - vilket jag själv inte kan erinra mig - så vill jag förstås be om ursäkt. Den här gången använde jag dock en del av min replikrätt till att lämna tjafset och återgå till framtidsfrågorna och även säga något om ett par framtida faror som vi måste tänka på.
Och i övrigt är det ju lätt att peta in dom termerna i bloggens sökruta och klicka på "sök". Har dom förekommit på ¨bloggen så dyker dom isåfall upp i sitt rätta sammanhang. Annars är det nog något som bara förekommit i Marcels fantasi.
När en allmänpolitisk debatt - tänkt att handla om viktiga frågor - istället för att handla om sak kommer att handla om person, så är det väldigt tråkigt. Den begränsade tiden borde inte få spillas bort på personligt tjafs. Räcker det inte med tjafset i rikspolitiken där man hela tiden anklagar varandra i debatterna? Måste vi verkligen ha det likadant i kommunalpoltiken? Inte underligt om politikerföraktet växer!
Ids ni ägna en och en halv timma på att lyssna på hela den "allmänpolitiska debatten om framtidsfrågor" (ja den kallades så på ärendelistan i kallelsen), så kan ni klicka HÄR! Kanske hittar ni trots allt något gulkorn någon stans som ingen annan märkte.
Kommentarer

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar