Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

torsdag 21 december 2017

Stackars (M)arcel

Med anledning av (M)arcel van Luijns långa uppräkning i kommunfullmäktiges talarstol i måndags av olika benämningar som han påstår sig ha fått på denna blogg - och som jag skrev om igår i referatet från denna så kallade "framtidsdebatt", så har jag slagit på dessa benämningar i bloggens sökruta och faktiskt inte fått några träffar på att jag skulle ha kallat honom "idiot", "stolpskott", "gnällspik", "dum i huvudet", "medelmåtta", "nolla", "översittare" eller "okunnig".
Så där har nog Marcel överdrivit sin egen betydelse.
Däremot har jag använt ord som "gnällmåns", "gnölare", "bezzerwisser" och "uppblåst viktigpetter" om honom och det står jag för utan några större problem. 
Ska också erkänna att jag efter kommunfullmäktigesammanträdet i augusti skrev så här i ett inlägg på bloggen, som dyker upp när man i bloggens sökruta söker på "tom i bollen":
Och vad var det då som denne Marcel van Luijn sa på fullmäktigemötet som jag tyckte var lite väl magstarkt? Jo han sa så här: 
- Hur många i vår kommun känner faktiskt till medborgarförslag? Gå ut och fråga om medborgarförslag! Jag är säker på att ingen har nån aning om medborgarförslag och vilka medborgarförslag som har lyfts dom senaste fem sex åren. Ingen vet!
Det här är att grovt undervärdera kommunens medborgare och deras kunskaper. Om Marcel är så tom i bollen att han själv inget vet, så innebär det inte att övriga medborgare också måste vara det.
Uttrycket bör med andra ord ses i sitt rätta sammanhang. Men Marcel tar tydligen åt sig som ett läskpapper. Stackarn.
Kommentarer 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar