Man kan tro att Ölandsbloggen har tagit sommarlov, men så är det inte. Bara lite öländsk åsiktstorka i skuggan av kriget i Ukraina och den svenska politikens tjafs. I varje fall var det länge sedan det skickades in något debattinlägg. och själv har jag mest varit aktiv i andra medier.

Så tills vidare ska jag allteftersom lägga ut lite axplock från mina inlägg på Facebook, vecka för vecka fr o m 1 juni. Varvat med lite insändare från Ölandsbladet, mest mina egna.

Ha en fortsatt skön sommar trots allt!

Per Lublin


Debattinlägg kan mejlas till 
olandsbloggen@gmail.com (utan prickar)
Vill du se dom senaste inläggen? Klicka på www.olandsbloggen.se
.
SMHI:s väderprognos för Öland - klicka R!

söndag 2 september 2018

Vi betackar oss för utsocknes inblandning i vår lokala valrörelse - med eller utan Tesla!

I torsdags rullade en svart Teslaen elbil i lyxklassen som kostar en miljon - in på torget i Borgholm. På bilens sidor stod en text med något om "socialdemokraterna" och ut ur bilen kom ett välklätt gäng - som till utseendet närmast påminde om frikyrkopastorer - och började montera upp mikrofoner, förstärkare och stora högtalare på torget. 
Och strax kunde vi ur dessa högtalare höra både musik samt finansminister Magdalena Andersson tala och därefter Sveriges utrikesminister Margot Wallström. Dock inte i verkligheten utan i form av inspelade röster. Varvat med "pastorerna", av vilka en på någon sorts blandning av värmländska och västgötska skröt över hur miljövänligt det var att köra Tesla och att "det kostar bara lite extra" att köpa en sådan. 
Sen hördes statsminister Stefan Löfvens röst förkunna något om att alla skulle få lika mycket i plånboken. 
Jag brukar inte lägga mig i rikspolitiken* och skulle inte heller ha gjort det där på torget om det inte var så att den där västsvenske "pastorn" slutade sitt tal med att uppmana borgholmsborna att "rösta på socialdemokraterna i lokalvalet". 
Det skulle han inte ha gjort,  för nu kunde jag inte låta bli att ge svar på tal och blandade in både Teslan och Stefan Löfven i det jag hade att säga. Om Stefan Löfven möjligen hade menat att hela svenska folket med sina lika tjocka plånböcker nu skulle köpa sig var sin Tesla och börja köra med? 

Tesla åt alla - S levererar
Tror att den där svarta Teslan kom att bli en aning pinsam för socialdemokraterna, ty "pastorsgänget" - som tydligen var tänkta att vara någon sorts draghjälp åt sossarna i Borgholm - gav sig ganska kvickt iväg. 
Vi betackar oss för all utsocknes fastlandsinblandning i vår kommunala valrörelse, med eller utan Tesla. Den klarar vi så bra själva, vi medborgare i Borgholms kommun som vill engagera oss. Det är faktiskt vår kommun som det gäller! 
*) Fotnot: I rikspolitiken vill jag vara neutral även om jag reagerar mot vissa avarter, oavsett parti.

Vill du se mina senaste inlägg, klicka HÄR!
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar